Etapy rozwoju i upadku organizacji wg Adizesa cz. 1 Zaloty

Rozwój organizacji można porównać do wzrostu człowiek od jego narodzin aż do śmierci. Firmy rozwijają się w przewidywalny sposób i podobnie jak dojrzewający ludzie, narażeni są na przechodzenie kryzysów w kluczowych dla siebie fazach rozwoju. Mogą one zatrzymać organizację w rozwoju lub przyczynić się do jej rozkwitu. Świadomość momentu, na jakim się znajduje organizacja pozwala na lepszą diagnozę i dostosowanie narzędzi do wspierania jej wzrostu w dłuższej perspektywie. Adizes wskazał dziesięć kluczowych faz rozwojowych, które przenikają się z okresami kryzysu i trudności organizacyjnych, charakterystycznych dla poszczególnych etapów.

Faza I – Zaloty – faza w której kształtuje się pomysł o założeniu firmy

W taj fazie przyszły założyciel firmy rozważa swój pomysł, będący we wczesnej fazie rozwoju. Na tym etapie więcej się mówi, niż robi, a pomysłowy twórca w pierwszej kolejności próbuje sam siebie przekonać do kiełkującego w nim pomysłu. Dostrzega pewne możliwości, które być może staną się jego odpowiedzią na potrzeby rynku. Na tym etapie potencjalny przedsiębiorca pracuje zapewne jeszcze na etacie, ale mocno rozważa odejście do własnej działalności. Dostrzega nowe możliwości, ale także kierowany jest pasją tworzenia, a czasem misją do spełnienia wobec innych ludzi, czy zapełnienia luki rynkowej, którą dostrzega, ale jeszcze nie do końca wie jak na nią odpowiedzieć.

Kluczowe wyzwania fazy zalotów

W fazie zalotów kluczowe staje się zmierzenie z niepewnością jakie niesie ze sobą przejście na „swoje”, o to, czy pomysł się przyjmie i czy znajdzie się odpowiednie środki na przetrwanie pierwszego trudnego okresu w funkcjonowaniu firmy, czyli braku gotówki dosłownie na wszystko. W tej fazie jedynie pełne zaangażowanie przedsiębiorcy może przyczynić się do potencjalnego sukcesu przyszłej organizacji.

Zniechęcenie w obliczu pojawiających się trudności sprawia, że zamiast przejścia firmy do fazy noworodka, staje się przelotnym romansem, a myśl o własnej firmie zostaje porzucona. Jednym z wielu problemów na tym etapie może być nadmierny materializm twórcy, który kieruje się w działaniu szybkim zwrotem z inwestycji, a nie koncentracją na potrzebach Klientów i rozwoju biznesu.

Inną bolączką jest składanie obietnic potencjalnym pracownikom, inwestorom i klientom, którym później trudno będzie sprostać, ale też, kiedy dojdzie do konieczności ich realizacji, trudno będzie spłacić swoje zobowiązania. Na tym etapie przedsiębiorca myśli, że oferuje niewiele, ale jak się później okaże, może oddawać bardzo dużo, z czym trudno będzie mu się pogodzić, jeśli biznes okaże się dochodowy. Fazę te doskonale obrazuje reality show Dragon Ball, w którym pomysłowi twórcy szukają zaplecza finansowego do swojego biznesu.

Jak pokonać wątpliwości o założeniu własnej firmy?

Co robić w fazie zalotów, aby można było przejść dalej? Przede wszystkim znaleźć właściwych mentorów, doradców, ekspertów od tworzenia biznes planów, których wsparcie pomoże nam w przezwyciężeniu pierwszych trudności: nierealnych założeń, nadmiernego optymizmu, czy spadku zaangażowania. Na tym etapie pomocny może być coaching, który pomoże wydobyć potencjał drzemiący w założycielu, stworzyć i uporządkować plany, czy przeciwdziałać potencjalnym ograniczeniom w przyszłości.

Aby budować powstający biznes kluczowe jest zaangażowanie lidera, który staje się lokomotywą firmy, a jednocześnie jej paliwem. Bez zaangażowania właścicielskiego podpartego poczuciem wizji, a nawet misji do spełnienia, trudno będzie nowopowstającej firmie przetrwać kolejne fazy wczesnego rozwoju: „To czego potrzebuje każda firma, to zaangażowanie lidera, kogoś kto jest gotowy nie spać, gdy będzie się rodziła i kto będzie w stanie połączyć całość pomysł, rynek i pieniądze.” I. K. Adizes

Idea lidera musi wykraczać poza szybki zwrot z inwestycji. Można go poznać po tym, co chce osiągnąć z firmą w przyszłości. Jeśli opowiadając o wizji firmy za pięć lat mówi o zyskach, a nie o doskonaleniu organizacji i jej produktów, nie jest to dobrym prognostykiem dla przyszłości organizacji.

Przejście do fazy niemowlęctwa

Jeśli na tym etapie nie zabraknie początkującemu przedsiębiorcy zaangażowania i energii, porzuci on etat i zacznie realizować swoje marzenia. Na tym etapie zaczną pojawiać się także potencjalne szanse i możliwości, które mogą być wykorzystywane do dalszego rozwoju firmy. Mogą to być trafnie podjęte decyzje, wyjątkowo spotkani ludzie, niespodziewany dopływ kapitału, pojawiające się na horyzoncie możliwości, czy inne zdarzenia, które pojawiają się w wyniku dużej aktywności i zaangażowania. Założenie organizacji staje się faktem.

Czytaj cz. 2: Etap niemowlęctwa

Ciekawy? Pomożemy pokonać trudności w rozwoju Twojej firmy:

Zapoznaj się z naszą koncepcją doradztwa biznesowego:

Projekty rozwojowe w organizacji

Zrób przegląd firmy:

Przegląd firmy

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

lub

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

NEWSLETTER

Zapisz się już dziś do naszego newsletter'a a otrzymasz darmowy fragment książki "Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski" autorstwa Macieja Sasina!

Send this to a friend