IMPACT – podstawowe zasady savoir vivre w biznesie

Metoda IMPACT w savoir vivre w biznesie

Współczesny biznes stawia przed nami wiele wyzwań. Jeśli chcemy być w nim skuteczni i czerpać satysfakcję z tego co robimy, musimy pamiętać o podstawowych zasadach, które wspierają nasze dobre relacje z ludźmi: oto one w największym skrócie.

Znajomość produktu, konkurencji, branży i rynku to fundament, na którym można budować jakość obsługi klienta. Być może jestem w tym względzie ortodoksyjny, jednakże będę się upierał, że brak wiedzy produktowej to największy grzech w biznesie. Oczywiście i bez niej można działać, jednakże wtenczas przypomina to malowanie bez przygotowania podłoża: z czasem farba będzie odchodzić od źle przygotowanej powierzchni. Podobnie jest z obsługą: klienci niezadowoleni z usług zrobią sprzedawcy antyreklamę i nie zakupią ponownie, ale przede wszystkim, nie polecą go dalej.

 Szkolenie Techniki aktywnej sprzedaży 

Myślenie o sukcesie, to myślenie długofalowe, oparte na zaufaniu i autorytecie. Chcesz być wiarygodny w tym co robisz, rób to najlepiej jak tylko możesz. Bądź ekspertem od tego co oferujesz, bądź niezastąpionym doradcą, który myśli kategoriami swojego klienta. Dawaj mu więcej niż oczekuje, wykazuj się inicjatywą, kreatywnością i elastycznością w obsłudze klienta – pokaż, że Tobie zależy. W ten sposób zbudujesz to co najcenniejsze – ZAUFANIE.

Integrity – prawość

Postępuj etyczne, przestrzegaj zasad prawa, zwyczajów i obyczajów przyjętych w danym społeczeństwie (grupie zawodowej, społecznej, wyznaniowej). Przestrzegaj procedur, ale nie prezentuj urzędniczej postawy.

Manners – maniery

Poznaj i przestrzegaj zasad savoir vivre. Stosowanie zwrotów grzecznościowych, zaangażowanie, szacunek i partnerstwo, dla i wobec każdego Klienta. Bądź miłym niezależnie od nastroju. Znajomość zasad powitania i zachowania się wśród ludzi o wyższym statusie, umiejętność dostosowania swojego sposobu bycia do różnych środowisk, to znacząca zdolność w biznesie.

Personality – osobowość

Kształtuj świadomie swoją osobowość przez całe życie. Umiejętność rozmawiania na wiele tematów, rozległe horyzonty, otwartość na świat, to cechy osobowości, które powinniśmy w sobie kształtować. Nie jest to ważne jedynie w kontekście pracy handlowca, ale w ogóle w naszym życiu. Nigdy nie wiesz na jaki temat zejdzie rozmowa. Pamiętam jak na spotkaniu z prezesem dużej firmy zwróciłem uwagę na bardzo przyjemne pomieszczenie, w którym rozmawialiśmy. Na ścianach były kopie obrazów impresjonistów, więc zanim przeszliśmy do interesów, ucięliśmy sobie pogawędkę o Monecie, Van Goghu i Renoir. Warto mieć szerokie horyzonty, wiedzieć na temat historii, sportu, o polityce, o sztuki, czy muzyce.

Appearance – wygląd zewnętrzny

Wyglądać dobrze to sztuka. Umiejętność wyboru odpowiedniego kroju dla siebie, brak błędów w doborze kolorystycznej swojej garderoby dopasowanej do naszego typu kolorystycznego, który określa analiza kolorystyczna. Wizerunek zewnętrzny, to cała dziedzina wiedzy. W jakim stylu przyjść ubranym na spotkanie? Gdzie powinien sięgać krawat, a gdzie mankiet spodni? Jaki makijaż na jaką okazję? Niby szczegóły, ale znaczące szczegóły. Dlatego pamiętaj o tym, że zasada jak nas widzą tak o nas piszą jest ponadczasowa, a efekt pierwszego wrażenia można osiągnąć tylko raz.

Consideration – wzgląd na innych

Pracujesz z ludźmi i dla ludzi, szanuj zatem ich prawo do prywatności, dochowuj ich tajemnic, które Tobie powierzają. Przede wszystkim okazuj szacunek dla ich poglądów, uczuć i emocji.

Tact – takt

Brak taktu w relacjach z Klientami to jeden z błędów, które można popełnić w trakcie obsługi. Ci którzy przekraczają subtelną granicę prywatności w relacji z kontrahentami, jeszcze nie wiedzą o tym, że przyjdzie im za to zapłacić więcej, niż im się wydaje. Brak taktu symbolizuje zachowanie akwizytorów. Oni nie interesują się tym, czy ktoś ma dla nich czas, czy nie. Manipulują klientem w sposób najbardziej odrażający, chcąc niemalże zmusić ich do zakupu.

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

lub

Newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się do bezpłatnego newslettera