Jak motywować pracowników bez dodatkowych kosztów? Techniki motywowania pracowników do pracy

Najważniejsze w pracy menedżera, jeśli mówimy o motywowaniu, jest to… aby nie demotywować pracowników. Żadne techniki motywacji nie będą skuteczne, jeśli nie zagwarantuje się podstawowych czynników wpływających na jakość, efektywność i zadowolenie z pracy pracowników. W artykule przedstawię kilka łatwych, bez kosztowych sposobów na zwiększenie motywacji pracowników.

Motywuj przy każdej sposobności

Jako menedżer nie możesz wziąć urlopu od motywowania pracowników. Niezauważanie i niedocenianie wkładu pracownika powoduje spadek zadowolenia, zaangażowania i ograniczenie kreatywności w pracy. Po pewnym czasie w głowie pracownika pojawia się myśl: „nie ma się po co starać i tak nikt nie zauważa mojej pracy”. Sygnał ten jest oznaką frustracji i braku satysfakcji, a przede wszystkim, potężnej siły ograniczającej efektywność pracownika.

Rada w tym zakresie jest bardzo prosta: ZACZNIJ ZAUWAŻAĆ SUKCESY I PORAŻKI PRACOWNIKA. Rozmawiaj z pracownikiem o jego pracy przy każdej sposobności. Pokazuj, że doceniasz i interesujesz się pracą swojego zespołu. Dla wielu z nich obojętność szefa jest sygnałem interpretowanym w prosty sposób: „Moja praca nie jest ważna”.

Zachęcam Cię do wykonania pewnego eksperymentu.

Pomyśl o pierwszym pracowniku, który przyjdzie Tobie do głowy i odpowiedz na poniższe pytania:

  • Kiedy ostatnio z nim rozmawiałeś o jego pracy: dzisiaj, wczoraj, tydzień temu, miesiąc?
  • Kiedy w ostatnim czasie przekazałeś mu ważne wskazówki dla jego pracy?
  • Skąd wiesz, że jest efektywny w tym co robi?
  • Jakie zadania ma do wykonania i czy jest jakieś niebezpieczeństwo niedotrzymania terminów?
  • Z jakimi trudnościami spotyka się w swojej pracy?
  • Co może zrobić, aby poradzić sobie z trudnościami?
  • Jak Ty możesz mu pomóc?

I jak poszło? Być może uświadomiłeś sobie właśnie, że zaniedbałeś relacje ze swoimi pracownikami, jeśli tak, to mam dla Ciebie kilka praktycznych rad:

  • Po pierwsze: jak zlecisz zadanie, monitoruj jego wykonanie, pytając pracownika jak mu idzie, czy nie ma jakichś trudności. Nie czekaj do samego końca ze sprawdzaniem zadań.
  • Po drugie: możesz poprosić o raport z działań lub spotykać się na omówienie problemów.
  • Po trzecie: możesz wysłać motywującego maila lub nawet sms.
  • Po czwarte: kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę, podejdź podziękuj, pogratuluj.
  • Po piąte: z każdym pracownikiem porozmawiaj codziennie, chociaż minutę.
  • Po szóste: zauważaj w jakim nastroju jest pracownik – pokaż zrozumienie dla jego emocji.
  • Po siódme: pochwal go przy kliencie lub innych pracownikach.
  • Po ósme: zawsze dziękuj za ponadprogramowy wkład i dodatkowy wysiłek.
  • Po dziewiąte: kiedy pracownik wejdzie do twego biura, oderwij się od pracy i skieruj wzrok na niego.
  • Po dziesiąte: zauważaj profesjonalizm, kreatywność i inicjatywę, nawet jeśli nie przynosi zamierzonych efektów.
  • Po jedenaste: nawet jeśli masz złe wieści do przekazania, zacznij od docenienia i podziękowania za wkład pracy.
  • Po dwunaste: jeśli pracownik ma problem, pytaj jak możesz mu pomóc.
  • Po trzynaste: w sprawach dotyczących pracowników, pytaj ich o zdanie, zawsze kiedy masz taką możliwość.
  • Po czternaste: czasami nic nie musisz mówić, wystarczy, że nie będziesz przerywał i wysłuchasz tego co ma do powiedzenia pracownik…
  • Po piętnaste: pokazuj, że masz zaufanie do kompetencji pracownika (jeśli je naprawdę masz).

Tutaj się zatrzymam. Można by wskazać jeszcze więcej sposobów, ale jeśli zaczniesz stosować te, które wymieniłem, zobaczysz jak w krótkim czasie zbudujesz lepszą atmosferę w zespole którym zarządzasz. Czasem małe gesty czynią wielkich przyjaciół. Naprawdę warto.

W celu szerszego zapoznania się z naszą ofertą, zapraszamy Państwa do kontaktu telefonicznego lub klikając na poniższy formularz zgłoszeniowy:

lub

 

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

FAQ

CYTATY Z REFERENCJI

„Szkolenie było zorganizowane w taki sposób, że uczestnicy mogli dzielić się wiedzą i wzajemnie udzielać informacji zwrotnych. Dzięki temu szkoleniu efekty pojawiały się już w pierwszym miesiącu, co znacząco przyczyniło się do zwiększenia wyników firmy oraz wypłat dla pracowników”

„Działania podejmowane przez Pana Macieja Sasina przyczyniły się do szybszego wdrożenia pracowników działu handlowego, poprawy wskaźników jakości obsługi BPSK mierzonych na podstawie badań tajemniczego klienta.”

„Coaching powiązany z wprowadzeniem metody zarządzania czasem GTD przynosi do dziś efekty w postaci efektywniejszego wykorzystania zasobów poszczególnych współpracowników, a także przekłada się na sprawniejsze zarządzanie całą kancelarią. Pan Maciej Sasin jest skoncentrowany na efektywności, cierpliwy i zawsze profesjonalnie przygotowany do prowadzonych przez siebie szkoleń”

Scroll to Top
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

NEWSLETTER

Zapisz się już dziś do naszego newsletter`a a otrzymasz darmowy fragment książki "Efektywny System Pracy - czyli jak skutecznie zarządzać sobą w czasie" autorstwa Macieja Sasina!