Rozwiązywanie konfliktów

Przedstawiamy artykuł o tym, że niezgoda buduje… a kryzys sprzyja wyzwoleniu twórczego potencjału zespołu, dzięki zachowaniom asertywnym i umiejętności panoramicznego spojrzenia na problem.
Jak unikać konfliktów? Co zrobić, aby nie okazywać gniewu i złości, być zawsze miłym i przyjemnym. Napisano na ten i pokrewne tematy wiele poradników. Tyle, że unikanie sporów nie zawsze buduje i nie zawsze wychodzi na dobre jego uczestnikom.

Docenić konflikt

Docenione konflikty sprzyjają twórczym rozwiązaniom. To prawda, że napięcia utrudniają pracę, a wiszący w powietrzu konflikt współpracę. Konflikt jest nieuchronny: tam gdzie są ludzie są też konflikty. Niejednokrotnie ich źródłem jest nieporozumienie a co za tym idzie komunikacja – nieskuteczne komunikacja. Aby spór przerodził się w kreatywne rozwiązanie trzeba nauczyć się atakować problemy, nie ludzi. Należy jedynie znaleźć wspólną przestrzeń do dialogu i wykrzesać z siebie odrobinę woli współpracy. Pomocne będą tutaj:

Prawa Fensterheima:

  • Masz prawo do robienia tego, co chcesz, dopóki nie rani to kogoś innego.
  • Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie, nawet jeśli rani to kogoś innego – dopóki twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne.
  • Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb, dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić.
  • Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste.
  • Zawsze masz jednak prawo do przedyskutowania i wyjaśnienia tej sprawy z drugą osobą.
  • Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

Warto o nich pamiętać zawsze wtedy, kiedy czujemy że nasze prawa i potrzeby są wyraźnie naruszane.
Nie bądź agresywny, bądź asertywny kiedy wybucha konflikt. Po czym poznasz, że zachowujesz się asertywnie? Otóż sprawdź, czy dane zachowanie zwiększa szacunek do samego siebie…

Wyjdź z siebie i stań obok – pozycje percepcji

Do każdego konfliktu należy podchodzić w sposób indywidualny. Przy analizowaniu własnych sytuacji konfliktowych warto odsunąć się na chwilę od własnych emocji. Spojrzeć chłodno na problem, co często odsłania nowe treści. Oto jedno z najczęściej stosowanych ćwiczeń pomocnych przy rozwiązywania konfliktów interpersonalnych, jedno z narzędzi NLP.

Cztery pozycje percepcji:

  1. Pomyśl przez chwilę o sytuacji konfliktowej. Przypomnij sobie wszystko, co się wydarzyło, tak jak Ty to widziałeś. Co widzisz? Co słyszysz? Co czujesz? Skąd się wzięła właśnie taka Twoja reakcja? Jak oceniasz to teraz?
  2. Pomyśl o osobie, która była częścią tego konfliktu. Przez chwilę przyjmij jej punkt widzenia. Pomyśl, jak odbierałbyś to zdarzenie, gdybyś był na jej miejscu. Wczuj się w jej stan. Co widzisz? Co słyszysz? Co czujesz jako druga osoba? Skąd się wzięła tak Jej reakcja? Jak to oceniasz teraz, jako ten drugi?
  3. Pomyśl sobie o osobie, która mogła być postronnym obserwatorem. Co ona by pomyślała, gdyby była świadkiem tych zdarzeń, jakie mogłaby wyciągnąć wnioski zarówno na temat twojego zachowania jak i podejścia drugiej osoby.
  4. Wczuj się przez chwilę w rolę obserwatora. Co widzisz? Co słyszysz? Co czujesz? Jak oceniasz tę sytuację jako obserwator?
  5. A teraz wyobraź sobie, że na ten cały system patrzy z góry jakaś inna istota. Ktoś lub coś widzący wszystkie trzy postaci z pewnego meta-poziomu. Jak to wszystko wygląda z góry. Jak można tę sytuację postrzegać? Jakie wnioski się nasuwają?

Doceń konflikt!

Jakkolwiek jest to trudne i wymaga każdorazowego treningu… zmieniając jedno zachowanie, albo ryzykując choćby jedno nowe zachowanie.

 

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

NEWSLETTER

Zapisz się już dziś do naszego newsletter'a a otrzymasz darmowy fragment książki "Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski" autorstwa Macieja Sasina!

Send this to a friend