Prowadzimy transfer
psychologii do biznesu

Aktualności

Kreowanie wartości dodanej, czyli jak wyjść poza cenę w sprzedaży?
Co trzeba zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji? Potrzebujemy nie tylko atrakcyjnego produktu i innowacyjnych metod pozyskiwania Klientów. W kontekście ilości ofert, które docierają do Klienta, czynnikiem decydującym o wyborze usług odgrywa niepowtarzalna wartość dodana...
więcej

Dlaczego warto wdrażać CRM w dziale handlowym?
Charakterystyczną dla realiów w dziale handlowym jest sytuacja, w której oprócz umiejętności handlowych i wiedzy produktowej, kluczową kompetencją stają się zdolności zapanowania nad informacjami, które nieustannie płyną strumieniami z wielu stron i co chwilę ulegają zmianom.
więcej

Jak motywować pracowników bez dodatkowych kosztów? Techniki motywowania pracowników do pracy.

Najważniejsze w pracy menedżera, jeśli mówimy o motywowaniu, jest to... aby nie demotywować pracowników. Żadne techniki motywacji nie będą skuteczne, jeśli nie zagwarantuje się podstawowych czynników wpływających na jakość, efektywność i zadowolenie z pracy pracowników. W artykule przedstawię kilka łatwych, bez kosztowych sposobów na zwiększenie motywacji pracowników.

Motywuj przy każdej sposobności.


Jako menedżer nie możesz wziąć urlopu od motywowania pracowników. Niezauważanie i niedocenianie wkładu pracownika powoduje spadek zadowolenia, zaangażowania i ograniczenie kreatywności w pracy. Po pewnym czasie w głowie pracownika pojawia się myśl: „nie ma się po co starać i tak nikt nie zauważa mojej pracy”. Sygnał ten jest oznaką frustracji i braku satysfakcji, a przede wszystkim, potężnej siły ograniczającej efektywność pracownika.

Rada w tym zakresie jest bardzo prosta: ZACZNIJ ZAUWAŻAĆ SUKCESY I PORAŻKI PRACOWNIKA. Rozmawiaj z pracownikiem o jego pracy przy każdej sposobności. Pokazuj, że doceniasz i interesujesz się pracą swojego zespołu. Dla wielu z nich obojętność szefa jest sygnałem interpretowanym w prosty sposób: „Moja praca nie jest ważna”.

Zachęcam Cię do wykonania pewnego eksperymentu. Pomyśl o pierwszym pracowniku, który przyjdzie Tobie do głowy i odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Kiedy ostatnio z nim rozmawiałeś o jego pracy: dzisiaj, wczoraj, tydzień temu, miesiąc?
  2. Kiedy w ostatnim czasie przekazałeś mu ważne wskazówki dla jego pracy?
  3. Skąd wiesz, że jest efektywny w tym co robi?
  4. Jakie zadania ma do wykonania i czy jest jakieś niebezpieczeństwo niedotrzymania terminów?
  5. Z jakimi trudnościami spotyka się w swojej pracy?
  6. Co może zrobić, aby poradzić sobie z trudnościami?\
  7. Jak Ty możesz mu pomóc?

I jak poszło? Być może uświadomiłeś sobie właśnie, że zaniedbałeś relacje ze swoimi pracownikami, jeśli tak, to mam dla Ciebie kilka praktycznych rad:

  • Po pierwsze: jak zlecisz zadanie, monitoruj jego wykonanie, pytając pracownika jak mu idzie, czy nie ma jakichś trudności. Nie czekaj do samego końca ze sprawdzaniem zadań.
  • Po drugie: możesz poprosić o raport z działań lub spotykać się na omówienie problemów.
  • Po trzecie: możesz wysłać motywującego maila lub nawet sms.
  • Po czwarte: kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę, podejdź podziękuj, pogratuluj.
  • Po piąte: z każdym pracownikiem porozmawiaj codziennie, chociaż minutę.
  • Po szóste: zauważaj w jakim nastroju jest pracownik – pokaż zrozumienie dla jego emocji.
  • Po siódme: pochwal go przy kliencie lub innych pracownikach.
  • Po ósme: zawsze dziękuj za ponadprogramowy wkład i dodatkowy wysiłek.
  • Po dziewiąte: kiedy pracownik wejdzie do twego biura, oderwij się od pracy i skieruj wzrok na niego.
  • Po dziesiąte: zauważaj profesjonalizm, kreatywność i inicjatywę, nawet jeśli nie przynosi zamierzonych efektów.
  • Po jedenaste: nawet jeśli masz złe wieści do przekazania, zacznij od docenienia i podziękowania za wkład pracy.
  • Po dwunaste: jeśli pracownik ma problem, pytaj jak możesz mu pomóc.
  • Po trzynaste: w sprawach dotyczących pracowników, pytaj ich o zdanie, zawsze kiedy masz taką możliwość.
  • Po czternaste: czasami nic nie musisz mówić, wystarczy, że nie będziesz przerywał i wysłuchasz tego co ma do powiedzenia pracownik...
  • Po piętnaste: pokazuj, że masz zaufanie do kompetencji pracownika (jeśli je naprawdę masz).

Tutaj się zatrzymam. Można by wskazać jeszcze więcej sposobów, ale jeśli zaczniesz stosować te, które wymieniłem, zobaczysz jak w krótkim czasie zbudujesz lepszą atmosferę w zespole którym zarządzasz. Czasem małe gesty czynią wielkich przyjaciół. Naprawdę warto. (czytaj także)

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant ds. szkoleń
Akademia Rozwoju Kompetencji

Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

Czytaj także:

Nasza oferta:



wstecz

baner
ARK @ facebook
ARK @ google+
X
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień
dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.