X
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień
dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Prowadzimy transfer
psychologii do biznesu

Aktualności

Jak budować zaangażowanie pracowników? Wskazówki dla leaderów.
Do tego, że organizacja potrzebuje zaangażowanych pracowników, nie trzeba nikogo przekonywać. Wiele organizacji szuka drogi do zwiększenia jej, słusznie wierząc, że jest to droga do osiągania celów i budowania lojalności Klientów. Oto kilka wskazówek...
więcej

Dziesięć zaniedbań w komunikacji i motywacji pracowników
Jest takie powiedzenie, że ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą z powodu managera. Oznacza to w praktyce, że to właśnie styl zarządzania managera i jego postępowanie wobec pracowników, przyczyniają się do...
więcej

Jak pozapłacowo motywować pracowników produkcyjnych?
Wiele osób uważa, że motywowanie pracowników produkcyjnych jest trudne, nie zgadzam się z tym przekonaniem do końca, dlatego że motywowanie pracowników jest trudną sztuką...
więcej

Jak motywować pracowników bez dodatkowych kosztów? Techniki motywowania pracowników do pracy.

Najważniejsze w pracy menedżera, jeśli mówimy o motywowaniu, jest to... aby nie demotywować pracowników. Żadne techniki motywacji nie będą skuteczne, jeśli nie zagwarantuje się podstawowych czynników wpływających na jakość, efektywność i zadowolenie z pracy pracowników. W artykule przedstawię kilka łatwych, bez kosztowych sposobów na zwiększenie motywacji pracowników.

Motywuj przy każdej sposobności.

Jako menedżer nie możesz wziąć urlopu od motywowania pracowników. Niezauważanie i niedocenianie wkładu pracownika powoduje spadek zadowolenia, zaangażowania i ograniczenie kreatywności w pracy. Po pewnym czasie w głowie pracownika pojawia się myśl: „nie ma się po co starać i tak nikt nie zauważa mojej pracy”. Sygnał ten jest oznaką frustracji i braku satysfakcji, a przede wszystkim, potężnej siły ograniczającej efektywność pracownika.

Rada w tym zakresie jest bardzo prosta: ZACZNIJ ZAUWAŻAĆ SUKCESY I PORAŻKI PRACOWNIKA. Rozmawiaj z pracownikiem o jego pracy przy każdej sposobności. Pokazuj, że doceniasz i interesujesz się pracą swojego zespołu. Dla wielu z nich obojętność szefa jest sygnałem interpretowanym w prosty sposób: „Moja praca nie jest ważna”.

Zachęcam Cię do wykonania pewnego eksperymentu. Pomyśl o pierwszym pracowniku, który przyjdzie Tobie do głowy i odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Kiedy ostatnio z nim rozmawiałeś o jego pracy: dzisiaj, wczoraj, tydzień temu, miesiąc?
  2. Kiedy w ostatnim czasie przekazałeś mu ważne wskazówki dla jego pracy?
  3. Skąd wiesz, że jest efektywny w tym co robi?
  4. Jakie zadania ma do wykonania i czy jest jakieś niebezpieczeństwo niedotrzymania terminów?
  5. Z jakimi trudnościami spotyka się w swojej pracy?
  6. Co może zrobić, aby poradzić sobie z trudnościami?\
  7. Jak Ty możesz mu pomóc?

I jak poszło? Być może uświadomiłeś sobie właśnie, że zaniedbałeś relacje ze swoimi pracownikami, jeśli tak, to mam dla Ciebie kilka praktycznych rad:

  • Po pierwsze: jak zlecisz zadanie, monitoruj jego wykonanie, pytając pracownika jak mu idzie, czy nie ma jakichś trudności. Nie czekaj do samego końca ze sprawdzaniem zadań.
  • Po drugie: możesz poprosić o raport z działań lub spotykać się na omówienie problemów.
  • Po trzecie: możesz wysłać motywującego maila lub nawet sms.
  • Po czwarte: kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę, podejdź podziękuj, pogratuluj.
  • Po piąte: z każdym pracownikiem porozmawiaj codziennie, chociaż minutę.
  • Po szóste: zauważaj w jakim nastroju jest pracownik – pokaż zrozumienie dla jego emocji.
  • Po siódme: pochwal go przy kliencie lub innych pracownikach.
  • Po ósme: zawsze dziękuj za ponadprogramowy wkład i dodatkowy wysiłek.
  • Po dziewiąte: kiedy pracownik wejdzie do twego biura, oderwij się od pracy i skieruj wzrok na niego.
  • Po dziesiąte: zauważaj profesjonalizm, kreatywność i inicjatywę, nawet jeśli nie przynosi zamierzonych efektów.
  • Po jedenaste: nawet jeśli masz złe wieści do przekazania, zacznij od docenienia i podziękowania za wkład pracy.
  • Po dwunaste: jeśli pracownik ma problem, pytaj jak możesz mu pomóc.
  • Po trzynaste: w sprawach dotyczących pracowników, pytaj ich o zdanie, zawsze kiedy masz taką możliwość.
  • Po czternaste: czasami nic nie musisz mówić, wystarczy, że nie będziesz przerywał i wysłuchasz tego co ma do powiedzenia pracownik...
  • Po piętnaste: pokazuj, że masz zaufanie do kompetencji pracownika (jeśli je naprawdę masz).

Tutaj się zatrzymam. Można by wskazać jeszcze więcej sposobów, ale jeśli zaczniesz stosować te, które wymieniłem, zobaczysz jak w krótkim czasie zbudujesz lepszą atmosferę w zespole którym zarządzasz. Czasem małe gesty czynią wielkich przyjaciół. Naprawdę warto. (czytaj także)

Czytaj także:

Dziesięć zaniedbań w komunikacji i motywacji pracowników
Jak poza płacowo motywować pracowników produkcyjnych?
Jak motywować pracowników bez dodatkowych kosztów?
Informacja zwrotna w pracy managera
Motywacja - skąd ją pracownicy czerpią?
Jak zatrudnić najlepszych pracowników i zatrzymać ich w firmie?
Motywacja wewnętrzna jako postawa pracownika
Systemy ocen okresowych
Kultura ask i tell

Nasza oferta szkoleniowa

Techniki motywowania

Maciej Sasin

trener, konsultant ds. szkoleń
Przedruk za zgodą i wiedzą autora



wstecz