W biznesie trzeba podejmować ryzyko: czasem może się to wiązać z sukcesem, a czasem po prostu trzeba się obejść smakiem. Są jednak błędy, których można uniknąć, wyciągając wnioski z porażek, tych małych i dużych biznesów. Przedsiębiorca powinien zauważać zawczasu również te sytuacje, w których ryzyko jest zbyt wysokie i gdy należy zrezygnować z danego pomysłu, aby móc wykorzystać zasoby w inny sposób. O tych wszystkich sytuacjach będzie ten artykuł.
Nigdy do końca nie wiesz jak będzie… życie w świecie VUCA
Plany planami, cele celami, badania badaniami, a rzeczywistość może okazać się zupełnie inna: czasem może nas zaskoczyć na plus, a czasem na minus. Jakkolwiek nie staralibyśmy się przewidzieć przyszłości, finalny wynik może być dla nas zaskoczeniem.
Piszę o tym dlatego, aby zwrócić uwagę na to, że w tak zwanym VUCA świecie, czyli nieprzewidywalnym, niepewnym, złożonym, mimo ciężkiej pracy i profesjonalnemu podejściu, można ponieść porażkę. Zmienne środowisko biznesowe, niespodziewany zdarzenia polityczne i gospodarcze, nagłe modyfikacje prawa – to wszystko może zaważyć na „być lub nie być” danego pomysłu. Cmentarzysko nieudanych produktów, upadłości firm i start’upów jest tego najlepszym dowodem.
Tak było zawsze, ale teraz jest po prostu coraz trudniej, pomimo dostępu do technologii, nowatorskich metod zarządzania i łatwego dostępu do wiedzy. Po prostu, na sukces składa się bardzo wiele szczegółów, które mają znaczenie dla całości obrazka.
Na efekty trzeba poczekać
Niezależnie od tego jaki ostatecznie obejmiemy cel, musimy pamiętać o tym, że jego efekty będą widoczne dopiero za kilka miesięcy, a nawet dłużej. Brak cierpliwości i wytrwałości w podjętych decyzjach bardzo często negatywnie wpływa na osiąganie celów. Managerowie i przedsiębiorcy muszą mieć wysoką inteligencję emocjonalną, aby umieli podejmować racjonalne decyzje.
Generalnie wielu z nas chce osiągnąć cele zbyt szybko, przy małym zaangażowaniu i przy małych nakładach inwestycyjnych. Co więcej, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszelkich dodatkowych działań, które będziemy musieli podjąć na drodze do realizacji planów. Uzbrojenie się w cierpliwość pozwoli z pokorą podchodzić do trudnych sytuacji, napotkanych barier czy konfliktów.
Niezamierzone efekty podejmowanych decyzji
Większość decyzji, które podejmujemy długoterminowo, ma swoje nieprzewidziane konsekwencje. Na przykład kiedy zmierzamy do zwiększenia sprzedaży i w końcu uda nam się ten cel zrealizować, nagle może się okazać, że nie mamy odpowiednich zasobów do realizacji sprzedaży na odpowiednim poziomie. Może także okazać się, że nie mamy odpowiednio poukładanych procesów wewnątrz firmy, aby się podjąć zleceń, a podejmujemy je. Na dłuższą metę jest to działanie bardzo ryzykowne.
Walka ceną i przyjmowanie każdego zlecenia
Klasyczny błąd w rozwoju strategii biznesowych, polegający na tym że konkurujemy cenę, bierzemy każde niemal zlecenie, co w przyszłości może skończyć się brakiem płynności i zbyt małą innowacyjnością. Takim przykładem jest w Polsce na przykład Pesa Bydgoszcz, producent, moim zdaniem, świetnego z perspektywy użytkownika, taboru kolejowego. Firma uchodziła za tygrysa biznesu, jednakże dostała zadyszki…
Nagnijmy fakty, a później będziemy się martwić
Kolejny przykład braku długoterminowego myślenia, to sprawa „dieselgate” Volkswagen AG. Nacisk na realizację wyśrubowany strategii sprzedażowej, w zderzeniu z prawem, które utrudniało konstruktorom tworzenie ekologicznych silników, spowodował chęć oszukania systemu. Na krótką metę udało się osiągnąć cel, ale na dłuższą metę koncern musiał zapłacić gigantyczne odszkodowania i utracił tak długo budowaną reputację na rynku.
Z podobną sytuację możemy spotykać się co jakiś czas na rynku produktów finansowych. Wstrząsa nim co jakiś czas afera jak nie Amber Gold, nieuczciwych ubezpieczeń z funduszem inwestycyjnym, Getback,, czy w końcu zapisów abuzywnych w kredytach hipotecznych. Osoby podejmujące decyzję w przeszłości, prawdopodobnie nie pracują już w tych organizacjach i konsekwencje za te błędy poniesie zupełnie ktoś inny, a najprawdopodobniej będzie to konsument, a nie sama instytucja, ponieważ bank doskonale potrafi przerzucić koszty na klientów, mając niewspółmiernie dużą siłę przetargową. Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że banki są instytucjami zaufania publicznego… Budując biznes patrzmy długofalowo inaczej… czeka nas rozczarowanie: rynek szybko zweryfikuje taką postawę.
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu swojej firmy?
Skorzystaj z darmowej konsultacji z konsultantem Akademii Rozwoju Kompetencji
lub sięgnij po ksiażkę
Jak mądrze rozwijać firmę i nie zwariować
– Poradnik dla przedsiębiorców z małych i średnich firm
Autor: Maciej Sasin
Konsultant rozwoju organizacji. Założyciel firmy Akademia Rozwoju Kompetencji specjalizującej się w rozwoju organizacji. Rozwojem organizacji zajmuje się od 15 lat, m.in. w branżach motoryzacyjnej, agro, ubezpieczeniowej, szkoleniowej. Autor książek Budowanie zaangażowania, Efektywny system pracy oraz Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski. Pomagam firmom budować zaangażowanie pracowników.