Długofalowe konsekwencje podejmowanych decyzji w biznesie

W biznesie trzeba podejmować ryzyko: czasem może się to wiązać z sukcesem, a czasem po prostu trzeba się obejść smakiem. Są jednak błędy, których można uniknąć, wyciągając wnioski z porażek, tych małych i dużych biznesów. O tym właśnie będzie ten artykuł.

Nigdy do końca nie wiesz jak będzie… życie w świecie VUCA

Plany planami, cele celami, badania badaniami, a rzeczywistość może okazać się zupełnie inna: czasem może nas zaskoczyć na plus, a czasem na minus. Jakkolwiek nie staralibyśmy się przewidzieć przyszłości, finalny wynik może być dla nas zaskoczeniem.

Piszę o tym dlatego, aby zwrócić uwagę na to, że w tak zwanym VUCA świecie, czyli nieprzewidywalnym, niepewnym, złożonym, mimo ciężkiej pracy i profesjonalnemu podejściu, można ponieść porażkę. Cmentarzysko nieudanych produktów, upadłości firm i start’upów jest tego najlepszym dowodem.

Tak było zawsze, ale teraz jest po prostu coraz trudniej, pomimo dostępu do technologii, nowatorskich metod zarządzania i łatwego dostępu do wiedzy. Po prostu, na sukces składa się bardzo wiele szczegółów, które mają znaczenie dla całości obrazka.

Na efekty trzeba poczekać

Niezależnie od tego jaki ostatecznie obejmiemy cel, musimy pamiętać o tym, że jego efekty będą widoczne dopiero za kilka miesięcy, a nawet dłużej. Brak cierpliwości i wytrwałości w podjętych decyzjach bardzo często negatywnie wpływa na osiąganie celów.

Generalnie wielu z nas chce osiągnąć cele zbyt szybko, przy małym zaangażowaniu i przy małych nakładach inwestycyjnych. Co więcej, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszelkich dodatkowych działań, które będziemy musieli podjąć na drodze do realizacji planów.

Niezamierzone efekty podejmowanych decyzji

Większość decyzji, które podejmujemy długoterminowo, ma swoje nieprzewidziane konsekwencje. Na przykład kiedy zmierzamy do zwiększenia sprzedaży i w końcu uda nam się ten cel zrealizować, nagle może się okazać, że nie mamy odpowiednich zasobów do realizacji sprzedaży na odpowiednim poziomie. Może także okazać się, że nie mamy odpowiednio poukładanych procesów wewnątrz firmy, aby się podjąć zleceń, a podejmujemy je. Na dłuższą metę jest to działanie bardzo ryzykowne.

Walka ceną i przyjmowanie każdego zlecenia

Klasyczny błąd w rozwoju strategii biznesowych, polegający na tym że konkurujemy cenę, bierzemy każde niemal zlecenie, co w przyszłości może skończyć się brakiem płynności i zbyt małą innowacyjnością. Takim przykładem jest w Polsce na przykład Pesa Bydgoszcz, producent, moim zdaniem, świetnego z perspektywy użytkownika, taboru kolejowego. Firma uchodziła za tygrysa biznesu, jednakże dostała zadyszki…

Nagnijmy fakty, a później będziemy się martwić

Kolejny przykład braku długoterminowego myślenia, to sprawa „dieselgate” Volkswagen AG. Nacisk na realizację wyśrubowany strategii sprzedażowej, w zderzeniu z prawem, które utrudniało konstruktorom tworzenie ekologicznych silników, spowodował chęć oszukania systemu. Na krótką metę udało się osiągnąć cel, ale na dłuższą metę koncern musiał zapłacić gigantyczne odszkodowania i utracił tak długo budowaną reputację na rynku.

Z podobną sytuację możemy spotykać się co jakiś czas na rynku produktów finansowych. Wstrząsa nim co jakiś czas afera jak nie Amber Gold, nieuczciwych ubezpieczeń z funduszem inwestycyjnym, Getback,, czy w końcu zapisów abuzywnych w kredytach hipotecznych. Osoby podejmujące decyzję w przeszłości, prawdopodobnie nie pracują już w tych organizacjach i konsekwencje za te błędy poniesie zupełnie ktoś inny, a najprawdopodobniej będzie to konsument, a nie sama instytucja, ponieważ bank doskonale potrafi przerzucić koszty na klientów, mając niewspółmiernie dużą siłę przetargową. Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że banki są instytucjami zaufania publicznego…

Budując biznes patrzmy długofalowo inaczej… czeka nas rozczarowanie: rynek szybko zweryfikuje taką postawę.

cdn

Autor: Maciej Sasin

Konsultant rozwoju organizacji. Założyciel firmy Akademia Rozwoju Kompetencji specjalizującej się w rozwoju organizacji. Rozwojem organizacji zajmuje się od 15 lat, m.in. w branżach motoryzacyjnej, agro, ubezpieczeniowej, szkoleniowej. Autor książek Budowanie zaangażowania, Efektywny system pracy oraz Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski. Pomagam firmom budować zaangażowanie pracowników.