Jest takie powiedzenie, że ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą z powodu managera. Oznacza to w praktyce, że to właśnie styl zarządzania managera i jego postępowanie wobec pracowników, przyczyniają się do rotacji i niezadowolenia z pracy. Oto najczęstsze błędy popełniane przez managerów.
1. Brak określenia jasnych oczekiwań w pracy.
Pracownicy tak naprawdę nie wiedzą za co są odpowiedzialni i według jakich wskaźników oceniania jest ich praca. Częste przerzucanie na nich dodatkowych obowiązków, brak jasnego precyzowania codziennych zadań to kolejny kamień milowy dla każdego z nich – tutaj potrzebne jest kontraktowanie Jeśli nie wiesz, w jaki sposób masz pracować, czego oczekuje Twój szef i do jakich efektów dążysz – trudno o motywację do działania. Każdy pracodawca powinien w możliwie najwyższym stopniu przedstawić stanowisko, na jakim ma funkcjonować dana osoba. Zwrócenie uwagi na oczekiwania, wymagania, zasady, obowiązki, pozwoli na zaaklimatyzowanie się wśród zespołu i zwiększenie chęci do pracy.
2. Tolerowanie błędów: przymykanie oka, niesprawiedliwe traktowanie.
Jeśli pracownicy zauważą, że managerowi nie zależy na efektach, albo przymykają oko na niektóre zachowania pracowników, uznają to za przyzwolenie na nieefektywne działanie. Odejście od praktyk, w których błędy nie są omawiane na bieżąco w ramach informacji zwrotnej, jest świetnym sposobem na poprawę komunikacji. Oczywiście, pomyłka lub gorszy moment nie jest powodem do piętnowania pracownika i przekreślania jego dokonań. Jednak samo zwrócenie uwagi na dane zdarzenie, może obyć się bez zbędnych negatywnych emocji po obu stronach i przynieść oczekiwane rezultaty.
3. Zbyt mała ilość informacji, prowadząca do domysłów i plotek w firmie.
Zatrzymywanie informacji o celach strategicznych firmy, o jej kondycji finansowej, powodach zwolnień pracowników, przyczynia się do powstawania domysłów, plotek i osłabia morale. Zachowaj higienę pracy i komunikacji w swoim biurze. Systematycznie doprowadzaj do efektywnych spotkań zespołowych, na których rozwiane zostaną wszelkie pojawiające się wątpliwości i plotki. Niestety w przypadku zarządzania zespołem, takie sytuacje mogą mieć miejsce nawet wśród najbardziej doświadczonych i skupionych na swoich działaniach pracowników. Aby komunikacja i motywowanie w firmie przebiegało pomyślnie, nie można obejść się bez prawdziwego dialogu i szacunku dla współpracowników.
Szkolenie Zarządzanie zespołem
4. Pracownicy nie są świadomi szerszego kontekstu swojej pracy i jej wpływu na innych pracowników.
Jeśli pracownik nie wie jaki jest sens pracy, na czym polega jej waga, jakie zajmuje miejsce w systemie pracy, może nienależycie przykładać się do swoich obowiązków. Potrzeba tutaj przypominania o tym, dlaczego robimy to co robimy i jaki jest wyższy cel pracy, nawet tej żmudnej. Ważne jest, aby budować świadomość biznesową pośród pracowników w firmie, aby z większą odpowiedzialnością i świadomością podejmowali stosowne decyzje. Potrzebują do tego informacji i szkoleń. Na przykład w jednej z firm wszystkich managerów przeszkolono z bilansu firmy, aby lepiej rozumieli jak konstruować budżet.
5. Nieuwzględnianie zdania i opinii pracowników, jeśli to możliwe.
Wiele badań i doświadczeń pokazuje, że pracownicy, którzy osiągają bardzo dobre wyniki, mają duży wpływ na sposób wykonywania swojej pracy – mogą kształtować swoje stanowisko pracy. Zadbaj o to, aby oprócz wprowadzania standardów i procedur, pracownicy mogli mieć wpływ na wykonywanie swojej pracy w dopasowany do siebie sposób, jeśli nie działa on na szkodę organizacji.
Szkolenie: Strategia budowania zaangażowania pracowników PRO ACTIVE TOOLS
6. Brak reakcji na przekraczanie akceptowalnych zasad.
Jeśli w zespole, firmie, pracownicy nie przestrzegają zasad ustalonych przez managera, a on nie reaguje lub odwraca głowę, oznacza to duże niebezpieczeństwo dla jakości pracy. Brak konsekwencji jest jednym z największych błędów managerskich, który warto wyeliminować.
7. Doprowadzanie do powstawania efektu głuchego telefonu.
Jeśli manager przekazuje komunikaty w sposób niejasny, niepełny, powodujący domysły, przyczynia się do pogorszenia atmosfery w zespole. Zarządzanie przez plotkę w firmie to równia pochyła dla każdej firmy – trzeba w tym kontekście zadbać o aktualne informacje dostarczane na czas pracownikom przez intranet, newsletter, czy w innej szybkiej formie – a w szczególności, wyjaśniać decyzje strategiczne.
8. Brak komunikacji wprowadzanych zmian w wykonywanej pracy.
Jeśli pojawiają się zmiany w organizacji, rolą managera jest przekazanie informacji o tychże zmianach, w taki sposób, aby motywować pracowników do ich przyjęcia i ograniczyć opór, który może temu towarzyszyć. Komunikacja zmian to konieczny element skutecznej komunikacji w organizacji, warto ją planować zgodnie z 8 krokami Kottera:
1. Stworzenie potrzeby pilności zmiany.
2. Utworzenie koalicji wprowadzającej zmianę .
3. Rozwój wizji i strategii wprowadzania zmiany
4. Komunikowanie wizji zmiany pracownikom
5. Wyzwolenie szeroko pojętych działań na rzecz wprowadzania zmiany
6. Stworzenie krótkookresowych zwycięstw we wprowadzanej zminie
7. Konsolidowanie zysków i tworzenie kolejnych zmian
8. Utwierdzenie nowego podejścia w kulturze firmowej/organizacyjnej
Szkolenie Techniki motywacji
9. Niedocenianie wkładu pracowników: brak motywowania.
Jednym z najczęstszych błędów managerskich, jest przekonanie, że pracownicy wiedzą, że są doceniani i zmotywowani do pracy. Faktem jest, że częstokroć pracownicy potrzebują dużo więcej pozytywnych, a nawet negatywnych informacji o swojej pracy, niż otrzymują.
10. Agresja werbalna i niewerbalna w stosunku do pracowników.
Agresywny sposób zachowania jest największym błędem managerów, którzy wykorzystując swoją pozycję w organizacji, wykorzystują siłę władzy, zamiast możliwości pozytywnego wpływania na działania pracowników. Takie zachowania psują atmosferę, osłabiają motywację wewnętrzną, oraz doprowadzają do zastraszania pracowników, ograniczając ich kreatywność, zwiększają rotację pracowników w firmie.
Zapraszamy do lektury fragmentu książki Budowanie zaangażowania
Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.