• Home
  • Czytelnia
  • Etapy rozwoju i upadku organizacji wg Adizesa cz. 5 Rozkwit organizacji cz.1

Etapy rozwoju i upadku organizacji wg Adizesa cz. 5 Rozkwit organizacji cz.1

fazy rozwoju organizacji 9 optimized

Nastają złote czasy w rozwoju organizacji. Organizacja zajmuje się świadomie tym, co jest w jej zakresie usług. Ludzie wiedzą co robić, a czego nie robić, co się opłaca, czego nie opłaca się robić. Firma jest skoncentrowana na kluczowych aspektach prowadzenia biznesu, co przyczynia się do jej przewidywalności. Cele stawiane przed organizacją są realistyczne i osiągalne, ale jednocześnie elastyczne. Właśnie wkroczyliśmy w piątą fazę rozwoju organizacji wg Adizesa:

Rozkwit organizacji – pomiędzy elastycznością i samokontrolą

Klienci czują się komfortowo w tej sytuacji. Odwdzięczają się lojalnością, ponieważ firma budując z nimi relacje, robi to z myślą o długofalowych celach i obopólnych korzyściach. Kiedy jednak oczekiwania rynkowe zagrażają firmie, potrafi ona chronić swoje interesy i nie podejmuje ryzyka, które podjęłaby na wcześniejszych etapach, aby zwiększyć obroty. Nawet te trudne decyzje podejmowane są z ufnością w ich skuteczność.

Jest to możliwe, ponieważ w firmie panuje duch przedsiębiorczości, która pobudza kreatywność, a jednocześnie pozwala sobie na inwestowanie w rentowne i przemyślane, a przede wszystkim dobrze policzone projekty. Nic nie trwa jednak wiecznie: aby utrzymać ten stan, zarządzający muszą dbać o dopływ nowych idei i działania korygujące.

Wczesny etap rozkwitu organizacji

Wczesny etap rozkwitu charakteryzuje się tym, że organizacja działa zgodnie ze swoją wizją i wartościami. Każdy w organizacji zna swoje miejsce i swój wkład w organizację, członkowie organizacji wiedzą kim są interesariusze organizacji i jakie mają potrzeby. Wizja zakłada osiągnięcie sukcesu organizacji, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedzialności społecznej. Ludzie wiedzą nie tylko co i jak ma być robione, ale i dlaczego. Wiedzą też, czego nie robić, jakie działania są szkodliwe i nierentowne. Widza ta wynika z doświadczenia organizacyjnego. Wartości, które świadczą o kulturze organizacyjnej są nie mniej ważne niż jakość produktów oferowanych przez organizację. Pracownicy działają na zasadzie projektowej, angażując się wzajemnie, ale również działają w myśl społecznej odpowiedzialności biznesu. Praca staje się czymś więcej niż tylko zwykłą pracą. Członkowie organizacji żyją jej misją i wizją.

Nie należy jednak zapominać, że nadmierna koncentracja na społecznej odpowiedzialności może przyczyniać się do osłabiania koncentracji organizacji na celu. Jak we wszystkim, i z tym aspektem funkcjonowania organizacji trzeba uważać, aby nie przesadzić.

System zarządzania w firmie na etapie rozkwitu

Wartości nie wystarczą do sprawnego funkcjonowania organizacji, potrzebuje ona sprawnych systemów zarządzania. Stan ten jest możliwy, kiedy w organizacji odchodzi się od jednoosobowego stylu zarządzania do momentu, w którym każdy wie za co jest odpowiedzialny. Organizacja ma lub tworzy statut swojego funkcjonowania. Potrzebny on jest do uporządkowania działań i procesów przebiegających w firmie. Wprowadza porządek decyzyjny, dzięki czemu organizacja może płynnie funkcjonować.

Zapraszamy do lektury fragmentu  książki Budowanie zaangażowania

Wspieranie kontrolowanej kreatywności

Niekontrolowana kreatywność to źródło strat i marnotrawienia zasobów. Firmy, które nie kontrolują swojej kreatywności inwestują czas i pieniądze w nierentowne projekty, których nie są w stanie sprzedać. W organizacji na etapie rozkwitu etap projektowania jest przemyślany i kontrolowany. Każdy wie za co odpowiada od momentu zaakceptowania pomysłu po wprowadzenie do produkcji. W praktyce może to wyglądać tak, że każda komórka odpowiedzialna za produkt, akceptuje projekt który ma realizować. Przeciwdziałamy wtedy nierealistycznym oczekiwaniom, konfliktom w trakcie projektowania. Jak zauważa Adizes:

„Aby wprowadzić równowagę pomiędzy sprzecznymi siłami – kreatywnością i i kontrolą, innowacją i komercjalizacją, rynkiem i technologią – potrzeba odpowiedniej struktury władzy określającej osoby odpowiedzialne za poszczególne działania i procesy wymagające ich zaangażowania.”

Spójne cele w relacji do Klienta

Organizacje na etapie rozkwitu zdają sobie sprawę, że zyski osiągają dzięki swoim Klientom i to właśnie na nich się koncentrują: na zaspokajaniu ich potrzeb. Starzejące się organizacje zaczynają się w większej mierze koncentrować na zyskach a nie na Klientach, co bywa krokiem w stronę upadku. Firmy na etapie rozkwitu nie poddają się jednak zachciankom Klientów, często wiedzą lepiej czego oni potrzebują lub potrafią ich do tego przekonać. Nierentowne i nierealne oczekiwania Klientów, które odciągają organizację od wyznaczonych celów są ucinane. Dąży się do tego, aby nie nadwyrężać sił zespołu i nie odciągać go od realizacji przyjętych celów.

Na tym etapie organizacja doskonale już wie, co robić, a czego nie robić. Decyzje podejmowane są w sposób wyważony i spokojny, ale jednocześnie nie cierpi na biurokratyczny impas, który dotyka starzejące się organizacje.

W następnym artykule przejdziemy do drugiej części fazy rozkwitu – piątego etapu rozwoju firmy.

Ciekawy? Pomożemy pokonać trudności w rozwoju Twojej firmy:
Zapoznaj się z naszą koncepcją doradztwa biznesowego:

Projekty rozwojowe w organizacji

Zrób przegląd firmy:

Przegląd firmy

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji

Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora

lub

Newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się do bezpłatnego newslettera