Grywalizacja (ang. gamefication) to nowy trend, mający swoje zastosowanie w osiąganiu celów biznesowych, budowania zaangażowania pracowników, zachęcania klientów do interakcji z marką oraz szerzeniu przydatnych inicjatyw społecznych. Elementy grywalizacji wykorzystywane są w rekrutacji, procesie sprzedaży, marketingu oraz w formie edukacji na sali szkoleniowej. Z uwagi na odczuwalną stagnacje oraz monotonie zadań, wykonywanych w firmie, wprowadzenie do świata biznesu rozrywki i mechanizmu, jakim rządzą się gry, może okazać się przełomowym przedsięwzięciem.
Wszyscy znają kreatywny i nietuzinkowy charakter firmy Google w komunikacji z klientem. Wyzwania, w formie zbierania punktów, zdobywania odznak lub osiągania coraz wyższych poziomów w wirtualnej rzeczywistości, tworzą poczucie postępu oraz przestrzeń do zdrowej rywalizacji. Przykładem takich działań są m.in. zmieniające się ozdobniki logo tej popularnej wyszukiwarki, w zależności od okazji lub święta – Google Doodle. Przy przejściu określonego poziomu Google raczy nas ciekawostkami, informacjami, w odniesieniu do wydarzenia, jakie miała uczcić zmiana logo – jest to forma edukacji, również integrująca użytkownika z marką.
Nie da się ukryć, że popularność grywalizacji wzrasta wraz z coraz szerszą działalnością firm w Internecie. Internet stał się integralną częścią życia społecznego, polem do prezentowana swoich usług, budowania i utrzymywania relacji z klientem, dlatego wiele strategii organizacji rozgrywa się się na jego przestrzeni.
Grywalizacja wkracza do świata biznesu
Polski rynek goni zagraniczne standardy i nowinki z zakresu zarządzania i sprzedaży, dlatego właściciele firm powoli zaczynają dostrzegać korzyści z wdrażania grywalizacji w system działania przedsiębiorstwa. Dobrze zaplanowana strategia rozwoju firmy może przynieść duży sukces. Jeśli zasady gry będą spójne z celem firmy, mogą się przełożyć na efektywność wykonywanych obowiązków.
Korzyści z wykorzystania grywalizacji:
- angażowanie konsumentów/klientów w rozwój marki, poprzez aktywny udział w grze
- czynnik motywujący, dzięki systemowi wynagradzania oraz szybkiej informacji zwrotnej
- gratyfikacja (odznaki, punktów i poziomów) pozwala na zaspokojenie motywacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej
- dobrze zaprojektowane gry dokładnie informują o postępach, dają wytyczne co do kolejnych działań
- użytkownicy czerpią przyjemność z gier, ponieważ mogą być w nich coraz lepsi
- niezależność, która objawia się dzięki możliwości swobodnego podejmowania decyzji daje nam możliwość wpływu na sytuację
- gry zwiększają integrację i poczucie przynależności do grupy. W momencie dzielenia się wynikami z innymi pracownikami, mamy możliwość zdobycie oczekiwanego statusu i uznania w przypadku wygranej
- dobrze zaprojektowana grywalizacja może stać się elementem zdrowej rywalizacji oraz współpracy (w przypadku tworzenia się zespołów)
- grywalizacja uzupełnia lukę rozrywkową, przejawiającą się w potrzebie zerkania na komórki lub filtrowania tablicy na social media
Budowanie zaangażowania w grywalizacji
Podczas korzystania z klasycznego typu gier użytkownik wykazuje pełne zaangażowanie. Poziom zaangażowania pracownika w grę może przekładać się na szybkość oraz precyzje wykonania ważnego celu biznesowego lub edukację, który kryje się za niepozornie rozrywkową grą. Może nie byliśmy tego do końca świadomi, jednak grywalizacja obecna od wielu lat w systemach zarządzania firm – dążenie do awansu, uzyskiwanie nagród w konkursach firmowych, zdobywanie punktów prowadzących do dodatkowych profitów. Za przykład może posłużyć sieć Rossmann oferująca swoim pracownikom konkursy, w których można wygrać m.in. wycieczki.
Elementy składające się na proces grywalizacji
- wytyczanie celów
- nagradzanie odznakami/punktami
- zdrowa rywalizacja i współpraca w zespole
- osiąganie wyższych poziomów zdolności – drabina sukcesu
- lojalność oraz wzmacnianie wartościowych działań
- reputacja
Różnica pomiędzy grą a grywalizacją
Grywalizacja powinna posiadać określony cel, poza samą rozrywką. Wdrażana koncepcja powinna być spójna z oczekiwaniami firmy, tak by wyniki w dążeniu do niego pozwalały na postęp w rozwoju firmy. Zbieranie punktów, przechodzenie do kolejnego etapu, ostatecznie uzyskiwanie nagrody ma się przyczynić nie tylko do satysfakcji użytkownika, ale również jawnych osiągnięć firmy.
Sama idea grywalizacji staje się celem biznesowym, jeśli tylko wykorzystasz do tego dane, generowane przez użytkowników, którzy korzystają zaprojektowanego pod potrzeby firmy programu. Ich wyniki pozwalają analizować i wyznaczać szlak motywowania, budowania zaangażowania oraz wspierania ich dalszych działań.
Grywalizacja, podobnie jak każde narzędzie służące rozwojowi osobistego może zostać wykorzystana na korzyść lub też niekorzyść użytkownika. Dlatego ważne, by firmy podchodziły do tej innowacji w sposób ostrożny i przemyślany, tak by nie stało się ono narzędziem do ubezwłasnowolnienia, izolowania lub wywoływania frustracji, wśród pracowników, którzy “nie są dobrzy w te klocki” – w końcu, dobre firmy cenią sobie indywidualność oraz ludzkie podejście do zespołów, dlatego powinniśmy mieć na uwadze predyspozycje każdego członka grupy przy projektowaniu tego typu gier. Dla niektórych grywalizacja jest idealnym rozwiązaniem, dla innych uczestnictwo w szkoleniu, kursie lub indywidualnym coachingu.
Warto zwrócić uwagę na to, że dostarczanie informacji w formie rozrywki okazuje się bardziej przyciągającym przedsięwzięciem niż samo tworzenie wartościowych treści. Wiodące marki, takie jak Google już dawno wprowadziły elementy grywalizacji w system zarządzania pracownikami lub kontakt z klientem. Poniżej przedstawiam obszary, w których można wykorzystać elementy grywalizacji dla poniesienia zyskowności firmy:
Wykorzystanie grywalizacji
- kampanie promujące nowy produkt
- rozwój marki istniejącej już na rynku
- osiąganie lojalności ze strony pracowników jak i klientów
- wsparcie procesu rekrutacyjnego oraz employer brandingowego
- udoskonalenie strategii budowania zaangażowania oraz motywowania pracowników
- usprawnienie komunikacji i integracji pomiędzy pracownikami oraz drabiny rozwoju ich kompetencji
Przykłady zastosowania grywalizacji
Hope soap – projekt społeczny, zachęcający dzieci do higieny rąk: wewnątrz mydła umieszczono zabawki, by się do nich dostać trzeba korzystać regularnie z mydełka, czyszcząc dłonie.
Zombies run – przykład grywalizacji zachęcającej do do biegania, która wykorzystuje aktualną popularność filmów, seriale oraz gier PC na temat zombie. Podczas biegu użytkownik może dosłyszeć charakterystyczne dźwięki podążających za nim umarłych. Gracze cenią sobie tą rozgrywkę, ze względu na jej klimat oraz niesione korzyści w zakresie utrzymania dobrej kondycji i sylwetki.
Vampire Hunt – przykład zastosowania grywalizacji wewnątrz firmy. Cel – oszczędzanie energii i szerzenie postawy proekologicznej.
Projekt #goingsocial firmy BlueWolf, pozwalający pracownikom na swobodne kreowanie swojej marki w internecie (personal branding). Firma przy pomocy grywalizacji motywuje pracowników do działania, udostępnienia oraz prezentowania tworzonych przez nich treści by wzmocnić przekaz w internecie oraz ugruntować świadomość marki. Użytkownicy tych rozwiązań uzyskują punkty oraz nagrody z zakresu premii pieniężnych, możliwości wspólnego obiadu z dyrektorem zarządzającym lub zniżkami na linie lotnicze. Silna obecność przedstawicieli firmy w mediach społecznościowych pozwala na lepszą rozpoznawalność jej działań.
E learning oraz Blenden Learning, wyścigi samochodowe: przeprowadzony przez Skodę, program szkoleniowy. Uczestnicy biorą udział w wyścigu samochodowym po kraju, w trakcie którego zbierają punkty za zdobytą wiedzę (która jest mierzona, poprzez wypełnianie testu).
Zapraszamy również do obejrzenia filmiku „Top 10 gamification examples”
Podsumowanie
To tylko kilka z wielu kreatywnych zastosowań grywalizacji w firmie. Grywalizacja pozwala na mierzenie wyników pracy, budowanie lojalności użytkowników i możliwość osiągania rozpoznawalności marki na tle konkurencji. Warto zaznaczyć, że grywalizacja jest rozwiązaniem dla firm, które nie obawiają się nowości i zmian. To wejście na nowy poziom edukacji pracowników i zwiększenia efektywności funkcjonowania firmy. Stworzenie dobrej strategii nie jest łatwe. Przede wszystkim powinniśmy znaleźć coś, co będzie wartościowe dla użytkownika systemu i pozwoli się mu rozwijać, w odpowiednim dla firmy kierunku. Dzięki odpowiedniemu wdrożeniu grywalizacji, mamy szansę na uzyskanie danych, które staną się wytycznymi do poprawienia zachowań, wyszczególnienia celów biznesowych oraz ustalenia wizji i zmian na przyszłość w wciąż postępującym świecie.
Zapraszamy do lektury fragmentu książki Budowanie zaangażowania
Magdalena Tyl
Specialista ds. szkoleń i marketingu
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autor