Indywidualne podejście do rozwoju pracownika

Zgodnie z trendem dopasowania do potrzeb w rozwoju pracowników powinien być on dostosowany do ich indywidualnych potrzeb, a nawet cech osobowości. Ważne jest także, aby rozwój pracowników prowadzony był w odpowiednim czasie, a także w odpowiedniej formie dla osoby. Problemem jest to, że wiele działań wspierających rozwój w organizacji przychodzi za późno, na przykład wtedy, kiedy trzeba zebrać grupę, kiedy trzeba czekać na odpowiedni budżet, czy trzeba podjąć długofalowe strategiczne decyzje, które są odkładane w czasie.

Dopasowanie działań rozwojowych do potrzeb pracownika

Pracownik potrzebujący wsparcia tkwi w zawieszeniu bez pomocy, a mógłby swoją rolę wypełniać dużo dużo bardziej efektywnie. Rozwiązaniem tego problemu jest zindywidualizowanie procesu rozwojowego, w pracy jeden na jeden z coachem, mentorem, czy też trenerem, prowadzonego w krótszych blokach, na przykład po dwie godziny raz w tygodniu.

Dzięki takiemu rozwiązaniu wiedza, którą tradycyjnie przygotowywana jest w 16 godzin w ciągu dwóch dni rozłożona jest nam dwa miesiące, A pomiędzy sesjami możliwe jest wykonywanie pewnych działań rozwojowych które wesprą pracownika w rozwoju. 

Takie podejście, sprawdzało się na przykład wtedy, kiedy pracowałem jako trener wewnętrzny w dużej organizacji. Pracownicy nie byli zasypywani wiedzą którą szybko zapominali, a z drugiej strony, mieli czas na przemyślenie jej i wdrożenie w praktykę. Mogli spokojnie zapoznawać się ze swoimi obowiązkami, a w między czasie zwiększać kompetencje potrzebne do ich wykonywania. Szczególnie było to istotne dla osób z małym doświadczeniem w roli.

Indywidualne spotkania jako alternatywa dla szkoleń grupowych

Aktualnie wiele procesów rozwojowych w naszej firmie prowadzimy w podobny sposób, ale z wykorzystaniem komunikatora i wideokonferencji. Na sesji oprócz niezbędnej teorii omawiamy bieżące case studies, a w międzyczasie prowadzimy rozmowy telefoniczne, albo na czacie. Takie podejście umożliwia bardziej dopasowany i skoncentrowany na rozwoju indywidualnym proces.

Zachęcamy do korzystania z tego typu usług, ponieważ są one bardziej wydajne, a w dłuższej perspektywie nawet tańsze dla organizacji niż typowe stacjonarne szkolenia, które oczywiście też mają wartość, ale nie zaspokajają potrzeb tak szybko, jak szkolenia indywidualne.

Maciej Sasin
konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetncji
Wszelkie prawa zastrzeżone

NOWOŚĆ

e-book

Checklisty dla biznesu

Narzędziownik do świadomego zarządzania firmą w roli przedsiębiorcy, managera, HR i konsultanta