Wiele znanych firm i światowej sławy organizacji zaczynało swoją drogę w garażu. Google, Amazon, Dell i wielu innych gigantów przeszło niezwykły rozkwit – od pierwszych kroków urzeczywistniania swojej wizji, po rozbudowane i prężnie działające organizacje. Ja również przemierzam tę trasę i muszę przyznać, że droga jest kręta, wyboista i pojawia się na niej wiele kryzysów i kilka trzęsień ziemi, które powodują, że czasami mam wrażenie, że zaraz oszaleję.
Ale to tylko jedna strona medalu. Po tej drugiej znajdują się wszystkie pozytywne opinie klientów, osiągnięte wyniki, sukcesy i zrealizowane cele, a wraz z nimi satysfakcja, poczucie sprawczości i możliwość realizowania swoich marzeń. Aby wspierać przedsiębiorców w ich pracy, napisałem książkę, która jest swego rodzaju poradnikiem dla małych i średnich firm. Zawarłem w niej najważniejsze informacje, sprawdzone praktyki, a także gotowe do użycia narzędzia, które pozwolą ci poczuć się pewnie w roli przedsiębiorcy i managera.
Poradnik dla przedsiębiorców rozwijających firmy
Książka „Jak mądrze rozwijać firmę i nie zwariować” została napisana na bazie mojego 20-letniego doświadczenia biznesowego: jako pracownik, manager korporacji, przedsiębiorca, konsultant realizujący projekty rozwojowe w firmach. Czerpałem ze swoich doświadczeń, ale przede wszystkim setek moich klientów, a wszystko to podparłem koncepcjami i literaturą, które bardzo trafnie opisują zjawiska związane z rozwojem firmy.
Pisząc tę książkę, miałem na celu przekazanie swojej wiedzy i doświadczeń, które uchronią przedsiębiorców przed popełnianiem typowych błędów na drodze rozwoju firmy:
- tym, którzy planują założenie firmy – będą wiedzieli, na co się nastawiać;
- prowadzącym firmę krótko i niemogącym wyjść poza pewien poziom;
- tym, którzy tracą kontrolę nad skalującym się biznesem – będą mogli rozpoznać, co nie działa, i zacząć działać skuteczniej;
- oraz tym, których firmy zaczynają zjeżdżać po równi pochyłej, bo ich biznes zatrzymuje się w miejscu i wytraca siłę rozpędu.
Drugą grupą odbiorców są managerowie pracujący w firmach, które utknęły w miejscu, zmagają się z kryzysem. Oni również znajdą pocieszenie i wskazówki do rozwoju w roli managera i staną się realnym wsparciem dla właścicieli i zarządzających firmami.
Trzecią grupą czytelników mogą też być trenerzy i konsultanci biznesowi, którzy dzięki lekturze tej książki będą mogli się zainspirować, porównać doświadczenia i uporządkować swoją wiedzę o rozwoju firmy.
Czego potrzebują współczesne firmy, aby się rozwijać?
Pisałem tę książkę z myślą o małych i średnich firmach, a nie o korporacyjnych molochach, z których jednak to co dobre czerpałem w swoim doświadczeniu. Współczesny biznes wymaga świadomego podejścia do zarządzania. Dynamicznie zmieniające się otoczenie, nowa technologia, uwarunkowania prawne, zmiany pokoleniowe czy restrukturyzacje powodują, że od pracowników wymaga się więcej samodzielności, przejmowania odpowiedzialności, podejmowania szybkich decyzji, optymalizacji kosztów i procesów w firmie.
To, czego potrzebują organizacje, to świadomi zarządzający, skuteczni managerowie i zaangażowani pracownicy, którzy będą wykorzystywali swój potencjał na rzecz wspólnego celu. I właśnie takie firmy powinni tworzyć przedsiębiorcy. Obecnie manager musi być bardziej uważny, i to na wielu polach. Wymaga się od niego innowacyjności, która pozwoli wykorzystywać pojawiające się szanse i przeciwdziałać zagrożeniom w dynamicznie zmieniających się okolicznościach. Musi on reagować na rotację pracowników (przeciwdziałać jej) i nauczyć się podejmować trafne decyzje personalne. To również manager coraz częściej realizuje projekty rozwojowe, więc musi zarządzać wiedzą i zmianą w swojej organizacji.
Na rynek pracy wkraczają nowe pokolenia, Y i Z, które wymagają innego podejścia, a przede wszystkim zmiany stylu zarządzania. Manager sam wszystkiego nie zrobi, więc musi dzielić się odpowiedzialnością i jeszcze efektywniej delegować uprawnienia. Dlatego też powinien wchodzić w rolę przywódcy i lidera wyznaczającego kierunki, strategie i standardy działania.
Lata 2020–2021 okazały się niezapowiedzianym sprawdzianem z organizowania pracy dla wielu firm. Zarządzanie zespołami rozproszonymi stało się jednym z ważniejszych tematów w kontekście przyszłości pracy. Jeśli coś nie działało wcześniej, to wtedy zostało to uwidocznione ze zdwojoną mocą. Jednym z obszarów, które wymagają ponownego przeanalizowania i zaplanowania, jest zarządzanie wiedzą oraz kompetencjami w organizacji. Dopiero w tych wyjątkowych warunkach, w jakich znalazła się duża liczba firm, okazało się, jakie braki w tym obszarze ma organizacja. Tu przykładem jest zasłyszana przeze mnie historia firmy, w której tylko jedna osoba potrafiła obsługiwać program, z którego w ciągu roku musieli zacząć korzystać wszyscy pracownicy. Nagła cyfryzacja nie tylko jest wyzwaniem, ale również otworzyła wiele nowych drzwi, które mogą zwiększyć efektywność procesów rozwojowych.
7 kluczowych obszarów w rozwoju firmy
Takich zmian mógłbym wymieniać wiele, ale nie o to chodzi. Chcę w tej książce dać wskazówki do świadomego rozwoju firmy, podobnie jak robię to od 2020 roku w moim podcaście „Na zdrowie organizacji”. Zobacz odcinek zapowiadający tę właśnie książkę.
Książka porusza 7 dużych tematów zamkniętych w rozdziałach:
- Rola i mentalność przedsiębiorcy.
- Strategia firmy.
- Myślenie systemowe w rozwoju firmy.
- Efektywny System Pracy managera i przedsiębiorcy.
- Kryzysy w rozwoju firmy.
- Budowanie świadomości biznesowej pracowników.
- Jak budować organizację uczącą się?
Możesz je czytać tradycyjnie, od początku do końca, ale też wybierając poszczególne podrozdziały wtedy, kiedy jakiś obszar stanie się dla Ciebie ważny w danej chwili. Życzę Ci owocnych wniosków i przemyśleń, a przede wszystkim zbudowania firmy, o jakiej marzysz. Mam nadzieję, że ta książka Ci w tym pomoże.
Pozdrawiam,
Maciej Sasin
Założyciel Akademii Rozwoju Kompetencji