Jak wykorzystać kryzys w rozwoju biznesu?

kryzys w rozwoju firmy

Kryzys w rozwoju firmy? Rozwój firmy jest możliwy nie tylko w czasach koniunktury i popytu ale może przede wszystkim właśnie w czasach dekoniunktury i kryzysów. Kiedy wszystko idzie dobrze mamy mniejszą motywację do poszukiwania zmian korzystając dobrobytu. Z czasem jednak okazuje się że czarny chmury pojawiają się na horyzoncie i wtedy zaczynamy zastanawiać się jak poradzimy sobie w trudnych czasach. Jednakże, przecież nie od dziś wiemy że mamy czasy chude i tłuste. Bardzo często jednak zapominamy o tym w ferworze walki, tym bardziej, że cykle koniunkturalne trwają po około kilka lat. To co jest pewne to to, że chude lata na pewno nadejdą i lepiej już dziś się na nie przygotować.

Najpierw zrób dobrą diagnozę

Często, w sytuacjach kryzysowych, tak naprawdę zaczynamy zastanawiać się nad tym, na czym zarabiamy, a gdzie uciekają nam pieniądze. Jaki jest nasz model biznesowy i czy jest on skuteczny. Pierwszym krokiem w sytuacji jest zatem analiza bieżącej sytuacji i sprawdzenie na czym stoi nasz biznes. Tak samo jak w sytuacji spowolnienia w firmie, jak i na kryzys zewnętrzny, trzeba przygotować dobry przemyślany plan, aby nie działać chaotycznie. Analiza i ograniczenie negatywnych emocji jest podstawą działania. Emocjonalne i szybkie nieskoordynowane ruchy powodują błędne decyzje i mają zły wpływ na pracowników i jej klientów. Dobra diagnoza pozwoli podjąć odpowiednie kroki ku lepszej przyszłości w firmie.

Zwiększenie produktywności i optymalizacja procesów, a kryzys w rozwoju firmy

Checklisty. do zarządzania
Także w wersji drukowanej!

Czas kryzysu to dobry moment, ale i często konieczność na zwiększenie produktywności pracowników i efektywności bieżących procesów – analiza tego co robimy, w jaki sposób robimy i czy możemy to robić lepiej. Jest takie powiedzenie, które mówi, że w trakcie odpływu widać kto jest bez bielizny. Kiedy obroty firmy spadają trzeba się zastanowić jak optymalizować nasze działania produkcyjne, sprzedażowe i marketingowe, żeby wyciągnąć maksimum możliwości, z tego, co już posiadamy.

Buduj wiatraki zamiast murów kiedy nadchodzi burza

Szukaj szans, tam gdzie wcześniej ich nie widzieliście. W czasie kryzysu sprawdza się dobrze przysłowie chińskie: gdy wieją wichry zmian, jedni budują mury, a inni wiatraki. Warto się zastanowić, jakie strategie mogą wspomóc rozwój biznesu. Tutaj z pomocą może przyjść metoda SCAMPER, która pomaga odnaleźć kreatywne pomysły na wykorzystanie zasobów które posiadamy już w organizacji. Np. kiedy Facebook zrozumiał jakim skarbem są dane jego użytkowników poszybowała w górę. Skorzystał z drogi którą lata wcześniej przebył Google.

podcast o rozwoju firmy i biznesie
Podcast dla managerów i przedsiębiorców

W metodzie tej chodzi o to, aby wyjść poza utarte ramy, I odnaleźć nowe metody osiągania starych celów. Zbierz pracowników, aby wykreować wspólnie nowe rozwiązania Zapytaj ich jakie mają pomysły na sytuację kryzysową. Otwórz się na wszelkie pomysły i kreatywność – wyjdź z marazmu. Im również zależy na swoich stanowiskach pracy. Bardzo dobrym pomysłem jest organizowanie wewnętrznych warsztatów i facyltacji, Dzięki którym można wygenerować nowe pomysły na rozwój firmy i jej produktów. Pomocną może być tutaj wspomniana metoda SCAMPER, która właśnie polega na poszukiwaniu nowych sposobów na zastosowanie posiadanych zasobów materialnych i intelektualnych przez firmę. Polega ona na postawieniu produktów lub usług w siedmiu perspektywach:

– SUBSTITUTE – W jaki sposób możemy zastąpić obecne metody działania innymi bardziej opłacalnym lub możliwymi do realizacji w danych warunkach?

– COMBINE – W jaki sposób możemy mieszać sposoby działania, aby uzyskać nową jakość Czy produkt

– ADAPT – Jak możemy wykorzystać i zaadoptować pomysły z innych modeli biznesowych do naszego?

– MODIFY – Co możemy zmodyfikować aby otrzymać lepszą jakość i nowe produkty?

– PUT ON ANOTHER USE – Jak możemy wykorzystać to co mamy inny sposób, Np. jak możemy wykorzystać stronę internetową do generowania sprzedaży?

– ELIMINATE – Jak możemy ograniczyć funkcjonalności, które wpłyną na to że produkt będzie tańszy co zwiększy jego sprzedaż

– REVERSE – W jaki sposób możemy odwrócić kolejność procesów, np. wytwarzania produktu lub pobierania opłat z góry?

Scamper na przykładzie firmy szkoleniowej

Warto w tej sytuacji przepracować swoją sytuację zawodową i posiadane zasoby metodą Scamper, która polega na poszukiwaniu odpowiedzi w siedmiu kontekstach:

S — substitute — poszukiwanie substytutu: np. szkolenia online, zamiast offline.

C — combine — scalanie funkcjonalności lub analizowanie ich wspólnie z innymi, np. przerobienie materiałów szkoleniowych na ebook’a

A — adapt — adaptowanie pomysłów np. z jednej branży do innej, gry rozrywkowe – gry szkoleniowe

M — modify — modyfikowanie sposobu działania np. mikro zlecenia, zamiast dni szkoleniowych

P — put to another use — zmiana sposobu wykorzystania przedmiotów i usług, np. social media jako kanał edukacyjny

E — eliminate — rezygnacja z części możliwości, np. rezygnacja z drukowanych materiałów szkoleniowych na rzecz pdf

R — reverse — odwrócenie, zmiana kolejności lub układu, np. najpierw krótkie szkolenie online, później trening offline

Wykorzystaj więcej czasu na działania wdrożeniowe i innowacyjne

Kiedy pracownicy mają więcej czasu, wykorzystaj go na działania kreatywne, na które często brakowało czasu w okresie prosperity. To dobry moment na wdrażanie pomysłów na których nie było przestrzeni wtedy, kiedy firma działała na pełnym obciążeniu. W sytuacji w której przyszedł do nas wszystkich wirus Covid 19 wszyscy mieliśmy więcej czasu na to aby wyciągnąć z szafy i szuflad nowe pomysły biznesowe.

efektywne spotkanie offline i online
Jak prowadzić efektywne
spotkania kreatywne?

Także pracownicy mają bardzo często wiele pomysłów na które nie mieli czasu, aby nawet o nich porozmawiać czy zwrócić na nie uwagę. Wiele firm szkoleniowych np. które ucierpiały w dobie pandemii przeszło z sukcesem na działania online, Podobnie stało się z firmami eventowymi, które zaczęły dostrzegać potencjał w nowej sytuacji. Te firmy, które jeszcze nie myślały o dowozach w branży HoReCa teraz musiały na szybko je wdrożyć. Wiele firm zdecydowało się uruchomić kanał sprzedaży online stawiało na prędce sklepy internetowe, nie zawsze jednak z sukcesem. Warto jednak unikać sytuacji, w które rzucamy się na zupełnie nieznane nam wody biznesowe, bo może skończyć się to porażką lub rozwodnieniem przekazu marketingowego. 

Wykorzystaj gotówkę do budowania przewagi konkurencyjnej

Jeśli masz gotówkę zainwestuj w rozwój firmy, wykorzystując pojawiające się okazję Na przykład na rynku pracy, przyjmując wykwalifikowanych pracowników. Pozyskaj specjalistów z rynku których brakowało w Twojej firmie. Kryzys to przecież także czas fuzji i przejęć – okazje pojawiają się na wyciągnięcie ręki. Z drugiej strony warto pozyskać z rynku specjalistów, którzy w czasie kryzysu pojawiają się na rynku pracy, a o dobrych specjalistów jest naprawdę trudno na rynku, niezależnie czy jest kryzys czy czas prosperity.

Podsumowanie

Czasy kryzysowe, to czasy pełne negatywnych emocji, komunikatów i zagrożeń, z jednej strony, a z drugiej strony, ocean możliwości z którego można się napić, jeśli nauczymy się odparowywać z niej sól – trudne, ale możliwe. Wszystko jest w naszych głowach i naszych przekonaniach i wiele zależy jak podejdziemy do sytuacji. Oczywiście, zawsze jest ryzyko, że się nie powiedzie, ale będziemy mogli za kilka lat spojrzeć w lustro bez wyrzutów sumienia, że nie zrobiliśmy odpowiednio wiele.

Maciej Sasin

Konsultant rozwoju organizacji. Założyciel firmy Akademia Rozwoju Kompetencji specjalizującej się w rozwoju organizacji. Biznesem zajmuje się od 15 lat, pracuje m.in. w branżach motoryzacyjnej, agro, ubezpieczeniowej, szkoleniowej. Autor książek Budowanie zaangażowania, Efektywny system pracy oraz Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski. Checklisty dla biznesu, Pro Meeting Tools – Efektywne prowadzenie spotkań offline i online. Pomaga firmom budować zaangażowanie pracowników.

Foto: nikita-kachanovsky-bLY5JqP_Ldw-unsplash