Z okazji 10-lecia firmy przedstawiamy nowy wywiad, przeprowadzony z osobą, bez której nie istniałaby firma Akademia Rozwoju Kompetencji. Maciej Sasin: Konsultant rozwoju organizacji, wykładowca, trener oraz autor książki „Budowanie zaangażowania, czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał” oraz „Efektywny System Pracy”. Przeprowadził ponad 800 dni szkoleniowych i 700 godzin coachingu sprzedażowego, rozwojowego i managerskiego dla ponad 3000 uczestników. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z rozwojem organizacji: budowaniem zaangażowania pracowników, rekrutacją (AC/DC), komunikacją, sprzedażą, obsługą klienta i rozwojem kompetencji managerskich.
Zapraszamy do przeczytania wywiadu oraz zachęcamy do zapoznania się z zakładką „Nasz zespół” w celu uzyskania szerszej informacji.
Magdalena Tyl: Kiedy i dlaczego zdecydowałeś się założyć tego typu firmę?
Maciej Sasin: Pierwsza myśl o założeniu firmy szkoleniowej przemknęła mi, kiedy zaczynałem karierę zawodową w ubezpieczeniach. System szkoleniowy oferowany przez tamtą firmę był moim zdaniem mało efektywny i nie uczył świadomej pracy z klientem, a koncentrował się na samej sprzedaży. Kolejna myśl pojawiła się w momencie, w którym pracowałem jako wykładowca socjologii w szkole policealnej, jednocześnie studiowałem podyplomowo psychologię w zarządzaniu i uczestniczyłem w półrocznym stażu w firmie szkoleniowo – doradczej. W tym czasie odkryłem w sobie misję, jaką jest wspieranie ludzi i organizacji, aby miejsce pracy, w którym spędzamy prawie połowę swojego dorosłego życia, dla każdego było pozytywnym doświadczeniem tak dla pracodawców, jak i pracowników. Kiedy uświadomiłem sobie, że moją przyszłość chcę związać z branżą usług rozwojowych dla organizacji i pracujących w nich ludzi, rozpocząłem poszukiwania pracy w zawodzie HR managera, co jak się okazało nie było łatwe. Wtedy postanowiłem założyć firmę szkoleniowo – doradczą.
M.T.: Od założenia Twojej firmy mija właśnie 10 lat?
M.S.: Tak, to był i nadal jest i będzie czas nauki i rozwoju. Gromadzenia wiedzy i doświadczeń o biznesie dla naszych Klientów. Zawsze można powiedzieć, że można było zrobić więcej, ale jestem dumny z tego, co już udało się osiągnąć, ale myślę, że najlepsze czasy są przed nami. Realizujemy coraz bardziej ambitne projekty, mamy wspaniałych i zaangażowanych partnerów biznesowych i zespół, który każdego dnia chce dawać z siebie więcej. Jestem dumny z tego, z kim mogę współpracować, realizując projekty dla naszych Klientów.
M.T.: Jakie były/są założenia Akademii Rozwoju Kompetencji?
M.S.: Od samego początku chodziło o coś więcej niż tylko i wyłącznie prowadzenie szkoleń. Chodzi również o wspieranie we wprowadzaniu korzystnych zmian w funkcjonowaniu organizacji i jej pracowników. W domenie internetowej nie zawarliśmy słowa „szkolenia”, od samego początku pojawia się tam „doradztwo”. Oznacza to, że chcemy być realnym wsparciem dla firm w realizowaniu ich celów biznesowych. Niezależnie czy mówimy tu o obszarze efektywności osobistej, sprzedaży, zarządzania, czy rozwoju kultury organizacji, cały czas dążymy do wspierania organizacji w zwiększaniu efektywności, jednocześnie dbając o ludzki wymiar zmian.
M.T.: Budowanie zaangażowania pracowników, dlaczego jest to ważne w dzisiejszych czasach?
M.S.: Uważam, że jeśli nie wykorzystamy osobistego zaangażowania pracowników w cele organizacji, wszyscy możemy stracić bardzo wiele. Pracownicy szansę rozwoju, managerowie będą mieli więcej pracy na swoich barkach, a pracodawcy (właściciele) stracą na rentowności i efektywności swojego biznesu. Czasy się zmieniają. Jesteśmy coraz bardziej świadomi mentalnie, duchowo, lepiej wykształceni, ale i zamożniejsi. Oczekujemy od życia więcej niż bycia tylko trybikiem w maszynie. Chcemy wpływać na rzeczywistość i ją kreować. Budowanie zaangażowania właśnie to umożliwia i w tym kierunku zmierza.
M.T.: Napisałeś książkę, stworzyłeś również autorskie narzędzia strategicznego rozwoju firm, możesz opowiedzieć coś więcej na ich temat?
M.S.: Najpierw powstały narzędzia, a teraz na ich podstawie piszę książki. Pierwsza o budowaniu zaangażowania pracowników powstała na bazie Pro Active Tools, druga, o budowaniu efektywnego systemu pracy powstała na bazie Pro Time Tools. Następne w kolejce są Pro Client Tools, Pro Team Tools i Pro Sell Tools. Te narzędzia to nic innego jak check-listy obszarów (kompetencji), które należy uwzględnić w strategicznym planowaniu działań w poszczególnych kwestiach ważnych dla funkcjonowania organizacji. Do tych obszarów proponuję konkretne narzędzia, ale tak naprawdę można dostosowywać je elastycznie, w kontekście potrzeb. Narzędzia te powstawały na bazie doświadczeń z firmami w biznesie, inspiracji modelami zarządzania takimi jak kaizen, z obserwacji liderów biznesu, analizy procesów. Ich zastosowanie pomaga w diagnozie stanu aktualnego, a następnie w projektowaniu i modelowaniu strategii i procesów biznesowych. Np. na bazie Pro Sell Tools można zaprojektować strategiczne działania sprzedażowe w kluczowych obszarach.
M.T.: Jesteś szefem, trenerem, liderem. Za co cenisz swoją pracę?
M.S: Przede wszystkim za możliwość kreacji rzeczywistości, wprowadzania pozytywnych zmian w funkcjonowaniu organizacji. Kolejnym aspektem jest możliwość uczenia się od partnerów biznesowych, od współpracowników, ale także dzielenia się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem. Jeśli moja praca uczyni ten świat pracy trochę lepszym, to dla mnie osobisty sukces.
M.T.: Jakie są Twoje plany na przyszłość?
M.S.: Przede wszystkim rozpowszechnianie idei budowania zaangażowania pracowników, przez uwspólnianie celów pracowników, managerów i organizacji. Jest to możliwe przez skoncentrowanie zarządzania w firmach na etycznych i wizjonerskich fundamentach. Nadal będę pisał książki i popularyzował idee związane z zarządzaniem bez przymusu.
M.T.: W kwestii doradztwa, jaką wskazówkę dałbyś menadżerom, właścicielom firm w kontekście Twojego doświadczenia oraz aktualnej sytuacji na rynku?
M.S.: Aktualnie świat biznesu stoi przed wyzwaniami takimi jak nadchodzący rynek pracownika, zwiększająca się mobilność pracowników, zmiany pokoleniowe na rynku pracy, żeby wymienić te najważniejsze. To wszystko wpływa na coraz większe oczekiwania pracowników od managerów i firm. Rozwiązaniem tej sytuacji jest budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaangażowaniu pracowników i wykorzystaniu ich pełnego potencjału. Im szybciej zaczniemy wdrażać zmiany w organizacjach, tym lepiej będziemy się chronić przed problemami związanymi z rotacją, absencją i spadającą motywacja pracowników.
M.T.: Prywatnie czym się zajmujesz? Jak spędzasz wolny czas?
M.S.: Mam dwie pasje: muzykę i sport. Muzyka to moje drugie życie. Słucham głównie rocka progresywnego spod znaku Pink Floyd oraz jazzu nowoczesnego. Muzycznie spełniam się, grając na gitarze i tworząc piosenki. Jeśli chodzi o sport, to od kilku ładnych lat biegam, co sprawia mi niezwykłą radość, tym bardziej że biegam, słuchając muzyki. Chcę także spędzać więcej czasu z rodziną, co przy obecnym trybie pracy jest trudne.
Magdalena Tyl: Bardzo dziękuję za inspirujący wywiad.
Maciej Sasin: Również dziękuję.
Wywiad przeprowadziła Magdalena Tyl
Specjalista ds. szkoleń i marketingu
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora