Zapraszamy do przeczytania drugiego wywiadu z trenerem współpracującym z Akademią Rozwoju Kompetencji. Pan Marcin Grzelak posiada 15-letnie doświadczenie zawodowe, specjalizuje się w m.in. szkoleniach z technik sprzedaży oraz budowaniu wysokich standardów obsługi klienta. Więcej na temat trenera w zakładce: „Nasz zespół”.
Magdalena Tyl: Jakie jest twoje motto trenerskie, którym się kierujesz w swojej pracy?
Marcin Grzelak: Pobudzam do zmian, wydobywam moc i przekuwam na efekty. Skąd czerpiesz motywację do pracy w zawodzie trenera? Co Cię napędza do działania? Motywują mnie przede wszystkim uczestnicy szkolenia. Jeśli widzę ich rozwój i dostrzegam efekty warsztatów jakie prowadzę, sprawia mi to dużą satysfakcję. Dzięki temu mogą się rozwijać, swoje umiejętności i lepiej realizować się w życiu zawodowym. To jest największa motywacja dla mnie jako trenera.
M.T.: Z jakimi klientami lubisz pracować?
MG: Sprawia mi przyjemność praca z handlowcami ale największą satysfakcję odczuwam, gdy moi klienci są gotowi i chętni do rozwoju. Chętnie współpracuję również z firmami w branży spożywczej, RTV AGD oraz branży budowlanej.
M.T.: Zawód należy wykonywać z pasją, gdyż to przekłada się na nasze zaangażowanie i efekty – czy zgadzasz się z tym zdaniem?
MG: Dla wielu osób jest to idealna sytuacja, ponieważ jeśli robisz coś, czego nie lubisz, to szybko się tym zmęczysz. Mój zawód jest moją pasją – praca trenera oraz prowadzenie własnej działalności, są dziedziną życia, w której mocno się realizuję.
M.T.: Jakie masz sposoby na motywowanie pracowników lub uczestników szkolenia?
MG: Na pewno duża aktywność podczas warsztatów. Warsztaty, które prowadzę nie są zwykłymi wykładami, charakteryzują się dużą ilością ćwiczeń, praktycznych zastosowań i działań, które angażują uczestników. Dzięki temu można skuteczniej budować umiejętności i postawy, przyczyniające się do rozwoju. W ten sposób osiągam również zaangażowanie uczestników. Gdy wychodzą ze szkoleń, często stwierdzają że czas minął im bardzo szybko, wyciągnęli z tego warsztatu bardzo dużo i to również zmieniło ich perspektywę postrzegania różnych spraw i podejmowania się nowych tematów.
M.T.: Klienci często oczekują natychmiastowych efektów w pracy trenera, czy jest to możliwe?
MG: Najlepszy efekt dają warsztaty w ich środowisku – w miejscu pracy. Chciałbym zaznaczyć, że szkolenia to nie tylko spotkania z uczestnikami w sali szkoleniowej. To również praca „w terenie”, gdzie można zweryfikować efekty swoich działań oraz aktywnie rozwijać uczestników na ich podłożu. Praca w terenie – w firmie, dla której organizujemy szkolenia, znajomość firmy klienta, oraz o wiele lepiej dostosowany program szkoleń do uczestników i ich środowiska – to wszystko przekłada się na efekt szkoleń i zastosowanie wiedzy w praktyce.
M.T.: Jak badasz efektywność swoich szkoleń?
MG: Efekt szkoleń najlepiej zweryfikować, gdy wraca się do klienta po pewnym czasie. Zazwyczaj robię audyt z badaniem tajemniczego klienta. Mogę sprawdzić również czy działania, które zaplanowaliśmy zostały zrealizowane przez klienta. Utrzymuję stały kontakt z klientami, dzięki czemu mogę sprawdzić efektywność szkoleń na podstawie wyników sprzedażowych poszczególnych handlowców.
M.T.: Weszliśmy w nowy wymiar obsługi klienta – na czym powinni skupić się handlowcy a czego powinni unikać?
MG: Rolą handlowca/sprzedawcy w dzisiejszych czasach nie jest sprzedaż produktu, jako stricte główny cel ich działania, lecz postawa partnerska wobec klienta i pomoc w realizowaniu jego potrzeb. Są to między innymi kompetencje związane ze znajomością produktu, doborem produktu, które mają być dostosowane do potrzeb klienta, dzięki temu można dopasować odpowiednią ofertę.
M.T.: Jak jest teraz i w jakim kierunku zmierza system zarządzania pracownikami w Polsce?
MG: Z mojej perspektywy firmy dążą do tego, by lepiej poznać swoich pracowników – znać i rozwijać ich kompetencje, znać potrzeby, wyznaczać cele związane z pracą, które dopingują ich do osiągania rezultatów w firmie. Bardzo dobra znajomość swoich pracowników pozwala na rozwój, motywowanie oraz delegowanie zadań.
M.T.: Kim jest dobry/skuteczny lider? Czy przywódca musi być liderem?
MG: Lider wcale nie musi być w czymś najlepszy. Dobry lider ma wizję, do której dąży. Dzięki temu może zarazić tą wizją innych ludzi, a w dalszym etapie, poprowadzić ich w odpowiednim kierunku.
M.T.: Dlaczego warto się szkolić?
MG: Warto poznać swoje kompetencje i móc je rozwijać, by stać się lepszym, by łatwiej nam się żyło i realizowało w kwestiach zawodowych. Dzięki znajomości swoich kompetencji i rozwoju możemy być lepszymi ludźmi. Inni ludzie się rozwijają, jeśli my się nie rozwijamy to stoimy w miejscu a tym samym cofamy się. Szkolenie jest to piękna przygoda, która pozwala na poszerzanie horyzontów w wielu kwestiach.
M.T.: Bardzo dziękuję za wywiad i życzę sukcesów
MG: Również dziękuję
Wywiad przeprowadziła Magdalena Tyl
Specjalista ds. szkoleń i marketingu
Akademia Rozwoju Kompetencji