Metody zarządzania ludźmi w piłce nożnej

Wykorzystaj wskazówki, jakie dają trenerzy kadry piłkarskiej do zarządzania swoim zespołem

“Talent to przede wszystkim ciężka praca przez całe życie”

Alex Ferguson

Według Theo Theobalda oraz Cary’ego Coopera zarządzanie przypomina dowodzenie drużyną piłkarską. Swoją wizję przedstawili książce „Biznes i futbol”, którą polecamy wszystkim przedsiębiorcom:

W zarządzaniu zespołem piłkarskim, jak w każdej organizacji, ważna jest przede wszystkim strategia i kultura zarządzania. Piłka nożna zmienia się, a nadążanie za zmianami, jakie w niej następują, jest kluczowe do włączenia się w grę o najwyższe cele. Idąc z duchem czasu nie możemy pozwolić drużynie na rutynę, spadek energii, a przede wszystkim na stagnację.

Podobnie jak w drużynie piłkarskiej, każdy zespół powinien znać swój cel i dążyć do jego osiągnięcia. Jeśli plan nabiera kształtów, jako menadżer powinniśmy rozłożyć go na mniejsze zadania, które zostaną delegowane poszczególnym członkom zespołu. Aby to jednak osiągnąć niezbędne jest poznanie mocnych oraz słabych stron poszczególnych członków zespołu, co może przyczynić się do odpowiedniego podziału zadań na boisku, dopasowanych do ich kompetencji i osobowości – każdy ma zająć odpowiednie miejsce na boisku, by sprawdzić się w swoich działaniach. By rozpoznać zasoby członków swojego zespołu musisz poświęcić im dostateczną uwagę, również w formie indywidualnych spotkań oraz regularnych zebrań. Każdy trener stara się wykorzystać w jak najlepszym stopniu środki, które posiada, czy to finansowe czy też w formie innych zasobów.

 Szkolenie: Efektywne prowadzenie spotkań zespołowych 

Gdy zarządzanie przypomina dowodzenie drużyną

Będąc trenerem, czy też menadżerem stajesz przed wyzwaniem: sprostaniu wymaganiom klubu oraz indywidualnym potrzebom wszystkich członków Twojego zespołu (zawodników). Zarząd oczekuje sukcesów, a zawodnikami kierują różne motywacje oraz ambicje. Nie możemy zapomnieć również o kibicach (klientach), którzy stanowią ważny element całego przedsięwzięcia, oczekują od zawodników odpowiedniego rozegrania meczu. Kwestionowanie ich lojalności jest poważnym błędem, którzy rzutuje na wsparcie w następnych rozgrywkach.

Różnica w relacjach z kibicami a klientami jest subtelna. Poziom zaangażowania kibiców w rozgrywki potrafi sięgnąć zenitu wtedy, gdy podniesiemy ceny za bilety, czy też wtedy kiedy jakość gry będzie pozostawiała wiele do życzenia – najwierniejsi będą obecni na niemal każdym meczu. Klient w razie trudności może skorzystać z innej oferty, zmienić miejsce zakupu, skorzystać z usług konkurencyjnej firmystąd w trudniejszy sposób zdobywa się ich lojalność, którą tak łatwo można utracić. Kibice są zazwyczaj bardziej lojalni od Klientów.

Przywództwo w biznesie oraz w piłce nożnej

“Przywództwo związane jest z posiadaniem wizji, a zarządzanie to proces”

W zarządzaniu zespołem menadżerowie powinni określić pozycję, w jakiej ma znajdować się firma, by postawić przed nią wynikające z niej cele. Od menadżera wymaga się by posiadał cechy przywódcze i był dobrym liderem, który może zarażać swoim entuzjazmem i wizją innych.

“- Kto jest twoim przyjacielem w klubie?
– Jestem menadżerem, nie mam przyjaciół”
Gordon Strachan

Również podczas pracy z ludźmi, podobnie, jak ma to miejsce przy współpracy z członkami zespołu piłkarskiego, niezależnie od tego, czy jesteś trenerem, czy menadżerem, ważne jest by okazać autentyczne emocje i wspierać w docieraniu do wyznaczonego celu. Nie chodzi tu o przesadne zaprzyjaźnianie się, czy faworyzowanie poszczególnych pracowników. Każdy członek zespołu powinien być traktowany na równi, zważywszy na jego wartościowy wkład w rozwój organizacji, czy sukcesy na boisku.

 Szkolenie Zarządzanie zespołem 

Zarządzanie wydajnością pracowników

Znakomity menedźer oraz trener Alex Ferguson stosował skuteczne metody przywódcze w swojej karierze. Znany był m.in. z ekspresyjnego uwalniania swoich emocji, podczas przegranych meczów – rzucanie filiżankami oraz mocnymi słowami było powszechnie znane wśród jego zawodników. Nie da się również ukryć, że Ferguson kupował tylko silnych zawodników z potencjałem:

“Sprawdzam ich siłę charakteru i jeśli są słabi, to nie chcę ich w moim klubie – potrzebuję silnych ludzi”.

Od osób z potencjałem wymagał znacznie więcej. Przeprowadzany przez niego trening, nie był zwykłą rozgrzewką, a symulacją prawdziwej rozgrywki, jaka mogła zaistnieć podczas gry na boisku. Każdy z zawodników w trakcie przygotowań dawał z siebie wszystko.

 Szkolenie: Zarządzanie przez cele i wskaźniki 

Czy taki system działania jest odpowiedni dla zarządzania ludźmi w firmie? To pytanie pozostawimy dla indywidualnej refleksji oraz dyskusji naszych czytelników., niemniej trzeba przyznać, że Ferguson cieszył się uznaniem, głównie ze względu na to, że wydobywał z zawodników to, co najlepsze – podobne zadanie ma przed sobą lider lub menadżer, tworzący nowy zespół w organizacji.

Elementy strategii zarządzania Fergusona:

  • Fundamenty – zbudowanie trwałej struktury klubu, składającej się z zawodników z potencjałem, inwestowanie w nich, postawienie na młode talenty,
  • ​Inspirował do stawania się lepszym, cechował się entuzjazmem i motywował tym zawodników,
  • Odwaga – inwestował w młodych, niesprawdzonych zawodników, co mogło powodować ryzyko straty czasu i pieniędzy,
  • Często kierował się intuicją w podejmowaniu decyzji,
  • Budowanie więzi wśród zawodników, który kształtuje ducha zespołu,
  • Wierzył i pokładał nadzieje w członkach zespołu,
  • Efektywnie zarządzał talentami,
  • Wiedział co wzmocnić, co odświeżyć,
  • Przejawiał perfekcjonizm na treningach, nie tylko w grze o stawkę,
  • Według niego, lider musi górować osobowością nad zespołem, aby okiełznać silne osobowości gwiazdorów,
  • Starał się nigdy nie wyzbywać się kontroli i stanowczości w reakcji,
  • Okazywał taktowność, dostosowywanie przekazu do sytuacji,
  • Budował charakter grupy na podstawie wzajemnego zaufania,
  • Obserwacja, która pozwala na dostrzeżenie większej ilości szczegółów, wpływających na zawodnika,
  • Ciągłe dostosowywanie się do pojawiających się zmian,

Podsumowanie

Każdy trener ma inny styl pracy, niektórzy są wymagający i nieustępliwi, inni budują swój autorytet poprzez okazywanie zaangażowania i szacunku wobec zawodników. Niemniej każdym, z trenerów zespołów, odnoszących sukcesy kieruje pasja – to ich łączy. Widać to także na przykładzie naszego selekcjonera Adama Nawałki, który od początku miał wizję, którą konsekwentnie realizował. Sukces naszej reprezentacji, która nie była zbudowana z samych gwiazd jest najlepszym na to dowodem.

Zapraszamy do lektury fragmentu  książki Budowanie zaangażowania

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Magdalena Tyl
Specjalista ds. szkoleń i marketingu
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.