• Home
  • Czytelnia
  • Nowa metoda rozwoju kompetencji menadżerskich Horse Assisted Education

Nowa metoda rozwoju kompetencji menadżerskich Horse Assisted Education

Innowacyjne szkolenia Horse Assisted Education polegają na pracy warsztatowej z końmi. Dlaczego konie? Czego możemy się od nich nauczyć? Jakie wartości wyniesiemy ze współpracy ze zwierzęciem? Odpowiedzi na pytania znajdziecie w tym artykule.

Programy szkoleniowe dla menadżerów oraz zespołów często odbywają się na tych samych, wypracowanych od lat metodach – wykład, warsztaty praktyczne, odgrywanie symulacji, coachingi. Jako wciąż rozwijająca się firma jesteśmy otwarci na wszelkie innowacje, które wniosą pozytywne wartości we współczesny system zarządzania ludźmi oraz komunikację interpersonalną. Szkolenie Horse Assisted Education wpisuje się w nasze standardy, gdyż daje szansę na zwiększenie empatii, wzajemnego zrozumienia oraz efektu synergii w pracy z zespołem.

W metodzie Horse Assisted Education uczestnicy szkolenia nie znajdą identycznej, złotej rady na rozwiązanie problemów. Praca z końmi opiera się przede wszystkim na doświadczaniu i intuicji – w tym samym kierunku rozwija się współczesna edukacja. Konie to zwierzęta stadne o wysoko rozwiniętym instynkcie, dzięki nim, mamy szansę zrozumieć nasze emocje, ich wpływ na postępowanie i komunikację z innymi ludźmi. Ćwiczenia wykonywane w towarzystwie koni prowadzą na wyższy poziom samoświadomości oraz doskonalenia swoich kompetencji w szeroko rozumianym przywództwie.

Budowanie relacji poprzez doświadczanie

Podczas szkolenia nawiązujemy głęboką relację z koniem, daje nam to szereg informacji zwrotnych na temat naszego emocjonalnego nastawienia. Wnioski, jakie uzyskuje uczestnik podczas kontaktu z koniem znajdują odzwierciedlenie w codziennych sytuacjach, z jakimi może zmagać się w życiu zawodowym jak i prywatnym. Obserwując zachowanie koni oraz doświadczając, uświadomimy sobie jaki wpływ na otoczenie ma nasza postawa, zachowanie i komunikacja niewerbalna. Uczestnik jest bardziej świadomy podejmowanych decyzji i ich konsekwencji, zwraca uwagę na wartość empatii we współpracy zespołu, jednocześnie zyskując większą pewność siebie.

Przykładowe case study ze szkolenia Horse Assisted Education

Darek jest właścicielem firmy handlowej o zasięgu ogólnopolskim w branży FMCG. Z zespołem swoich handlowców przyjechał na szkolenie z dwóch powodów. Po pierwsze, jako szef szuka innowacyjnych, skutecznych metod rozwiązywania problemów w swojej firmie, w szczególności w dziale handlowym. Po drugie, chce wyprzedzać konkurencję i budować przewagę swojej firmy na rynku, dlatego oczekuje, że po warsztatach razem z zespołem, będzie potrafił skuteczniej inicjować działania w firmie, a współpracownicy będą bardziej zmotywowani i utożsamiali się z celami firmy.

Darek rozpoczyna jedno z kolejnych ćwiczeń, które polega na nawiązaniu kontaktu z koniem i następnie na luźnej lince doprowadzenie go do celu po określonej drodze. Darek napinając lekko linkę łączącą jego ze zwierzęciem chce ruszyć w określonym kierunku. Koń jednak nawet nie drgnął, stoi i przygląda się Darkowi: „O co Tobie chodzi, dlaczego miałbym za Tobą iść? Czy na pewno jesteś gotowy, aby mnie za sobą poprowadzić?” – ktoś mógłby odczytać w myślach konia. Kolejna próba i nic, koń wręcz zaczął stawiać opór w pójściu za Darkiem poprzez cofnięcie się i odwrócenie głowy w prawo. Uwagę zwierzęcia przykuł leżący na ziemi drąg. Darek, wykorzystując zainteresowanie konia, zmienia kierunek zaplanowanej wcześniej drogi i niejako ad hoc rusza z koniem w kierunku punktu jego zainteresowania. Następnie w umiejętny sposób Darek doprowadza konia do celu, ale po innej drodze, niż zaplanował wcześniej.

Oto wnioski, jakie wyciągnął lider i jego zespół podczas udziału w szkoleniu

Teraz czas na oglądanie przez grupę filmu z przebiegu tego ćwiczenia. W trakcie oglądania grupa aktywnie burzą mózgów rzuca spostrzeżeniami i wnioskami:

„W pewnych sytuacjach „zastoju, niemocy”, najważniejszym jest etap rozpoczęcia działania, trzeba coś wprowadzić w ruch, nadać energii. Dopiero później skupić się na realizacji celu. ”
„Ustalając drogę realizacji celu, należy być przygotowanym na zmianę planów.”
„Zmiana planów, nie wyklucza realizacji celu.”
„Chcąc zrealizować cel podążaj drogą motywacji współpracowników.”
„Droga do realizacji celu, dla niektórych może być większą motywacją niż samo osiągnięcie celu.”
„Dzisiaj otoczenie jest tak zmienne, że tak naprawdę, do końca nie znamy najskuteczniejszej drogi do realizacji celów. Musimy być otwarci na zmiany i wykorzystywać każdą nadarzającą się szansę.”

To tylko kilka przykładów sformułowań, które jako metafory uczestnicy warsztatów przekładają na swoje sytuacje zawodowe i prywatne.

„Po szkoleniu Horse Coachingu, mój zespół w sposób kreatywny i tym samym bardziej skuteczny rozpoczął realizację celów, będąc jednocześnie otwartym na problemy, traktując je jako szanse i możliwości. W tej materii wszyscy jesteśmy spójni i otwarci na współpracę. Szkolenie z końmi sprawiło, że bardziej jesteśmy świadomi siebie, świadomi swojego potencjału. Z takim zespołem i z takimi postawami, jestem spokojny o pozycję mojej firmy na rynku”- skomentował w podsumowaniu szkolenia Darek.

Podsumowanie

Wyżej przedstawiony case study jest jednym z wielu przykładów wartości, jakie można wynieść ze szkolenia. Ta metoda jest szczególna nie tylko z powodu możliwości rozwoju umiejętności interpersonalnych, ale również osiągania nowego poziomu kontaktu oraz szacunku do zwierzęcia. Podczas warsztatu koń staje się partnerem, trenerem, towarzyszem w drodze rozwoju, którego instynkt pozwala na dojście do konstruktywnych wniosków i kreatywnych pomysłów, a tym samym zbudowaniu drogi do sukcesu firmy.

Więcej informacji na temat szkolenia znajdą Państwo w zakładce:
Horse Assisted Education – rozwój kompetencji współczesnych menadżerów

Magdalena Tyl
Specjalista ds. szkoleń i marketingu
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora
Akademia Rozwoju kompetencji

Newsletter

Bądź na bieżąco, zapisz się do bezpłatnego newslettera

Malcare WordPress Security