Firmy bardzo lubią mówić o sobie, że są nowocześnie zarządzane, że posiadają najlepszych pracowników, że się prężnie rozwijają, że są liderami w swoich branżach. Wystarczy wejść na ich strony internetowe, aby się przekonać jaki wizerunek chcą stworzyć w świadomości swoich klientów. Pisząc te słowa, chcę pokazać czytelnikowi najważniejsze aspekty dotyczące nowoczesnych sposobów prowadzenia firmy we współczesnym biznesie.
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jeśli aktualnie pracujesz w organizacji, chcesz zmienić pracę lub poszukujesz nowych wyzwań, ten tekst pomoże ci rozpoznać najbardziej wartościowe firmy, z którymi warto wiązać swoją przyszłość zawodową. Artykuł o współczesnych trendach HR otwiera cykl na temat najnowocześniejszych sposobów zarządzania firmami.
Inwestycja w kapitał ludzki
Pierwszym wskaźnikiem nowocześnie zarządzanej firmy, jest przekonanie jej właścicieli o konieczności inwestowania w kapitał ludzki przedsiębiorstwa. Organizacje, które poważnie myślą o swoim sukcesie, planują strategię rozwoju kadr jako element podstawowy. Wzorcowe w tym zakresie firmy doskonale wykorzystują planowanie strategiczne zasobów ludzkich, to znaczy uświadamiają sobie swoje potrzeby kadrowe aktualne i te w przyszłości. Wynikiem tego sposobu myślenia jest przygotowanie organizacji do zmiany, kryzysy oraz uzyskiwanie maksymalnych zysków.
Zapraszamy do lektury fragmentu książki Budowanie zaangażowania
Profesjonalna rekrutacja
Najlepiej zarządzane firmy podchodzą bardzo profesjonalnie do procesu rekrutacji, uznając go za jeden ze sposobów uzyskiwania przewagi konkurencyjnej nad innymi firmami. Pozyskiwanie najlepszych pracowników wiąże się ze współpracą z biurami karier przy uczelniach wyższych, tworzeniem programów dla stażystów, którzy w przyszłości zasilą szeregi ich pracowników. Uczelnie powinny być traktowane jako kopalnie talentów, które za kilka lat zajmą najważniejsze posady w firmach.
Proces rekrutacji polega na tym, aby znaleźć najlepszych ludzi na wolne stanowisko pracy lub takich, którzy będą mieli potencjał do objęcia go w przyszłości. Rekrutacja musi być przemyślana pod kątem kompetencyjnym, osobowościowym, zespołowym. W praktyce oznacza to, że poszukiwana osoba będzie posiadała odpowiednie doświadczenie, umiejętności, cechy osobowości odpowiadające stanowisku pracy oraz, czy będzie pasowała do zespołu współpracowników. Rekrutacja mająca na uwadze to zagadnienia jest starannie przemyślana, a narzędzia dobrane do jej prowadzenia są adekwatne do potrzeb organizacji i stanowiska pracy. Wykorzystuje się w niej assessment center, testy psychologiczne, korzysta się z firm zajmujących profesjonalnie rekrutacją, a czasami tzw. łowców głów, czyli osób, które same docierają do potencjalnych kandydatów.
Wdrożenie do pracy w firmie
Jeśli już pracodawca przyjmie kogoś do pracy, należy zadbać o odpowiednie wprowadzenie osoby do pracy. Okres obfitujący w szkolenia, instruktaże, coaching, powinien być starannie zaplanowany i przeprowadzony w taki sposób, aby w szybkim czasie pozwolić nowo zatrudnionej osobie wejść na wysoki poziom efektywności. Dobrze jest, gdy taka osoba ma wewnątrz firmy opiekuna, który wprowadza ją w klimat i kulturę organizacyjną firmy. Pozwala to osobie wkraczającej w świat organizacji na szybsze zasymilowanie się z jej strukturami i zrozumienie tych jawnych, ale także ukrytych zasad funkcjonowania organizacji.
Określanie luk kompetencyjnych
Praca w nowoczesnej firmie to konieczność rozwoju zawodowego i osobistego. Organizacje doskonale rozumiejące ten stan rzeczy, określają kluczowe kompetencje potrzebne do funkcjonowania organizacji, a następnie definiują lukę pomiędzy stanem aktualnym i pożądanym. W oparciu o tę wiedzę planują systemy szkoleń swoich pracowników. Szkolenia przygotowane w związku z zbadanymi potrzebami organizacji są bardziej efektywne, a ich efektywność jest mierzona w dłuższym okresie czasu (przez policzenie stopy zwrotu z inwestycji).
Przejrzyste systemy motywacyjne
Najlepsze firmy umiejętnie motywują swoich pracowników, stosując proste i przejrzyste systemy motywacyjne, najlepiej takie, które są zindywidualizowane do ich potrzeb. Pozwalają one osiągnąć cele firmy, przy jednoczesnym zaspokojeniu celów indywidualnych jej kadry. Kiedy te cele się nakładają, mamy do czynienia z sytuacją idealną.
System ocen okresowych
Do czynników motywacji zaliczają się także systemy ocen okresowych pozwalających na dokładne przyjrzenie się skuteczności realizowanych zadań. Ocena taka jest pretekstem do otrzymania informacji zwrotnej na temat swojej pracy od kierownictwa, a przy ocenie 360 stopni, także od podwładnych i współpracowników. Można wykorzystywać w tym celu metodologię development center. Jej celem jest identyfikacja kompetencji pracowników, po to, aby później wykorzystać jej wyniki do planowania rozwoju pracowników i udzielenia im feedback’u na temat ich umiejętności. DC organizuje się w małych grupach, w których pracownicy wykonują różne zadania, symulacje, testy, pozwalające na uświadomienie im własnej kompetencji i niekompetencji. Wyniki takich badań powinny służyć do rozwoju pracowników, a nie do ich zwalniania.
Zarządzanie talentami pracowników
Ważnym elementem motywowania pracowników do osiągania szczytowych osiągnięć są ścieżki rozwoju zawodowego. Planowanie pomaga pracodawcom w zatrzymywaniu najlepszych ludzi do realizacji długofalowych celów, natomiast zatrudnieni wiedzą, co mogą osiągnąć na danym stanowisku pracy, oraz w firmie. Obie strony na tym korzystają: pracodawcy zyskują pracowników, którzy są bardziej zdeterminowani do osiągania założonych celów, a ci wiedzą, że pracując dla organizacji, pracują także dla siebie. Badania nad motywacją pokazują, że ludzie, którzy wiedzą dokładnie jaki jest ich cel, są skuteczniejsi, a także czerpią więcej satysfakcji z pracy i z życia.
Jednym z najnowszych trendów w HR jest zarządzanie talentami. Polega ono na poszukiwaniu ludzi, którzy mają wysoki potencjał intelektualny, osobowościowy i kompetencyjny, chcących rozwijać swoje predyspozycje w sposób planowy i zdyscyplinowany. Wiele firm zaczyna zdawać sobie sprawę z konieczności zatrudniania i wspierania w rozwoju ludzi, którzy mają taką potrzebę i świadomość. Właśnie Ci ludzie stają się motorem napędzającym rozwój firm o największych dochodach.
Zarządzanie wiedzą
W tle tego, o czym tutaj piszę znajduje się potrzeba zarządzania wiedzą w organizacjach. Firmy, które poważnie myślą o swoim rozwoju, o zwiększaniu konkurencyjności na rynku, muszą na bieżąco pozyskiwać wiedzę o najnowszych trendach na rynku, nie tylko w zakresie swojej działalności, ale o systemach zarządzania firmami. W zarządzaniu wiedzą chodzi także o to, aby skutecznie się nią dzielić się w organizacji. Pracownicy nie tylko powinni mieć możliwość uczestnictwa w szkoleniach, co jest niewątpliwie ważnym elementem zarządzania wiedzą, ale powinno się ją upowszechniać w ramach organizacji. Pracownicy zamiast rywalizować między sobą, powinni dzielić się doświadczeniami, wzajemnie udzielając sobie wsparcia. Wszystko to po to, aby w ramach pracy zespołowej mogli przyczyniać się do wzrostu wartości organizacji w której pracują.
Coaching i mentoring
Bardzo ważnym elementem zarządzania wiedzą są wewnętrzne systemy coaching’u i mentoring’u. Pozwalają one na transfer wiedzy od bardziej doświadczonych pracowników, do tych, którzy w niedalekiej przyszłości zajmą najważniejsze stanowiska w firmie. Jeszcze nowszy trend wskazuje, że obie wcześniej wskazane metody stosuje się na coraz niższych stanowiskach w firmie, np. w obsłudze klienta. Coraz więcej firm uświadamia sobie, że pracownicy znajdujący się najbliżej klienta stanowią dla każdej działalności biznesowej największą wartość, ponieważ to oni często odpowiadają za wizerunek firmy w świadomości klientów.
Podsumowanie
W tym krótkim artykule przedstawiłem najważniejsze elementy związane z zagadnieniami HR. Ogólna tendencja w zarządzaniu organizacjami wskazuje rolę uzyskiwania synergii i maksymalnego wykorzystania potencjału ludzi w nich pracujących. Firmy, które są świadome swoich celów strategicznych, warte są tego, aby w nich pracować i wiązać z nimi swoją przyszłość. Planowanie związane z inwestycjami w kapitał ludzki są bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym, aspektem funkcjonowania przedsiębiorstw. Dlatego jest to jeden z wyznaczników odróżniających firmy od siebie, przekładający się wprost na wyniki finansowe i wzrost cen akcji na giełdach.
Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora