Nie bez przyczyny mówi się, że jedną z najważniejszych funkcji zarządzania w organizacji jest motywowanie pracowników. Współcześnie przed każdym menedżerem stoi wyzwanie ciągłego rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych po to, by móc skutecznie komunikować się z kadrą pracowniczą.
Przepis na anty-menedżera
Panuje powszechne, błędne przekonanie, że menedżer pełni rolę wyłącznego decydenta, czyli podejmuje decyzje samodzielnie, ponadto wie wszystko najlepiej. W swojej pracy przeważnie mówi, czego oczekuje, ale nie mówi – jak to zrobić. Stereotypowo jego głównym zadaniem jest “zastraszanie” pracowników, co często wynika z braku zaufania do nich. To osoba zamknięta na wszelkie innowacje, która obawia się utraty swojego stanowiska.
Anty-menedżerom brakuje często kompetencji zarządczych. Wynika to głównie z faktu, że osoba otrzymująca awans (często jest to najlepszy sprzedawca/handlowiec czy inny specjalista w przedsiębiorstwie) nie do końca utożsamia swoją przyszłość zawodową z posadą kierowniczą. Brakuje jej przygotowania praktycznego, a co najważniejsze – kompetencji menedżerskich.
Jakie cechy powinien mieć menadżer zespołu?
W książce „Skuteczny kierownik – model i jego empiryczna weryfikacja” menedżer to wizjoner o niekończącej się motywacji, który potrafi angażować swój zespół do przekształcania misji w rzeczywiste działania[1]”. To bardzo duże wyzwanie dla managerów, szczególnie z krótszym stażem.
Metody motywacji pracowników
W wielu współczesnych przedsiębiorstwach można napotkać na różnorakie formy budowania zaangażowania pracownika w zależności od potrzeb firmy, dlatego wskazane jest, aby menedżer przyjął odpowiednią, mobilizującą postawę i ponadto powinien posiadać mocno rozwinięte zdolności komunikacyjne.
Szkolenie Zarządzanie zespołem
Dobre porozumiewanie się stanowi o sile współpracy i pozwala utrzymać silną pozycję na czele zespołu. Gotowość do bezinteresownej pomocy innym oraz szacunek są podstawowym fundamentem relacji w pracy. Dlatego skuteczny i profesjonalny menedżer powinien zawsze informować w miarę szybko zespół o wszelkich ustaleniach.
Osoba obejmująca wyższe stanowisko jest autorytetem, czy nawet wzorem do naśladowania. Podwładni zwracają większą uwagę na zachowania, postawy i gesty menedżera, a na drugi plan schodzą natomiast wypowiadane słowa, które nie motywują w ten sam sposób, jak jego czyny. Wcześniej ustalone zasady postępowania powinny być rzetelnie i skrupulatnie respektowane.
Jeżeli jednak tak się nie dzieje, to pozycja menedżera może zostać zachwiana. Tak więc jego postawa powinna być przykładem jak postępować. Menedżer nie powinien kierować się emocjami, lecz zachować spokój i oczekiwać takiego zachowania, którego on sam by się nie powstydził.
Podsumowanie
Na koniec warto mocno zaakcentować, że odpowiednio rozwinięte kompetencje menedżerskie oraz zdolności interpersonalne, przyczyniają się do zwiększenia motywacji i skuteczności zespołu. Te umiejętności sprzyjają również aranżacji dobrych warunków do współpracy, opartych na zasadach i poszanowania godności pracownika. Przed każdym menedżerem, który ma wizję oraz dba o szeroko rozumiany interes zespołu, otwiera się droga do sukcesu. Skutecznym i efektywnym menedżerem staje się osoba, która swoją energią pobudza innych do pracy. W organizacjach, wielu pracownikom brakuje wiary we własne siły, a co za tym idzie, brakuje osoby dodającej motywacji, w której mają wsparcie. Tak więc wiara w sukces drugiego człowieka powinna być fundamentalną przesłanką w życiu każdego zarządzającego zespołem.
Joanna Majewska
Konsultant ds. szkoleń, Coach
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.
Polecane lektury:
[1] G. Bartkowiak, Skuteczny kierownik – model i jego empiryczna weryfikacja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003, s.17.
[2] M. Sasin, Budowanie zaangażowania czyli jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2015, s. 19-21.
W celu zapoznania się z naszą ofertą, zapraszamy Państwa do kontaktu telefonicznego lub klikając na poniższy formularz zgłoszeniowy:
lub