Biorąc pod uwagę fakt, jak ogromna konkurencja znajduje się obecnie na rynku, każdy producent musi walczyć o swoich klientów i nieustannie udoskonalać atrakcyjność swoich wyrobów. Bez względu na to, jak bardzo byśmy chcieli, nie można zmusić klienta do kupienia właśnie naszego produktu. Jednakże, można wpływać na jego decyzje zakupowe.
I jak byśmy nie opisywali marketingu to właśnie umiejętności zespołów handlowych i skuteczne przekonywanie klienta do naszych produktów jest jego sednem. A jednym z wykorzystywanych narzędzi jest pakowanie produktu i właśnie o opakowaniach będzie mowa w tym artykule.
Wychodzi na to, że to klienci skłaniają specjalistów od reklamy do ciągłych zmian i ulepszania swoich produktów. Wytwórcy są niezwykle wyczuleni na każde, nawet najdrobniejsze reakcje kupujących i wypuszczając na rynek pewien produkt, obserwują reakcję zwrotną. Sukces w postaci sprzedanego produktu to suma wszystkich czynników, takich jak sam przedmiot, opakowanie i jego reklama.
Wydawać by się mogło, iż opakowanie nie gra dużej roli w sprzedaży, a tak na prawdę jest to ważny, a nawet jeden z najważniejszych jej elementów. To ono wywiera pierwsze wrażenie na klienta, a jak wiadomo, to wrażenie jest niezwykle ważne.
Każdy zna przysłowie, mówiące o tym, że nie należy oceniać książki po okładce. Jednak i tak wszyscy to robimy. Świat reklamy jest dosyć okrutny i wygląd wizualny produktów często staje się decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Z tego powodu również producenci tak duży nacisk kładą akurat na opakowanie swojego produktu.
Opakowanie samo w sobie spełnia kilka celów, a jednym z nich jest tworzenie określonego wizerunku firmy, z którym następnie będą kojarzone jego towary.
Rodzaje opakowań, a oczekiwania klientów
Wraz z rozwojem technologii rozwijają się również potrzeby i oczekiwania konsumentów. Dzięki szerokiemu dostępowi do wszelkiego rodzaju materiałów producenci mają większe możliwości w obszarze pakowania swoich produktów.
Wielu klientów spodziewa się od opakowań nie tylko tego, że będą się ono dobrze prezentować, ale również, że spełnią one swoje podstawowe funkcje.
Jakie w takim razie są funkcje opakowania?
W pierwszej kolejności spełnia ono rolę ochronną produktu. Należy wziąć pod uwagę, że niektóre przedmioty potrzebują opakowania tylko do transportu, dlatego klienci skupiają swoją uwagę na jakości i na tym, aby się ono łatwo nie zniszczyło. Przykładem mogą być produkty delikatne kupowane przez Internet jak np. gipsowe figurki dekoracyjne. Kupując taki produkt zależy nam przede wszystkim aby figurka dotarła do nas w całości i żebyśmy nie musieli tracić czasu na reklamacje i wymianę produktu co wymaga dodatkowej energii.
W sytuacji kiedy najważniejsze jest zabezpieczenie produktu przed jego uszkodzeniem. Powinno być ono zaprojektowane w odpowiedni sposób. Dla przykładu, obecnie opakowania szklane zamienia się na inne, bardziej wytrzymałe materiały, papier na tworzywo sztuczne, które jest bardziej odporne na rozerwania, a metalowe na plastikowe, aby uchronić je przed rdzewieniem. Materiał, z którego tworzone jest opakowanie powinien być nie tylko trwały, ale również odporny na ścieranie, przede wszystkim umieszczonego na nim nadruku.
Opakowania a oddziaływanie na bodźce
O ile odporność rzeczywiście jest najważniejszym czynnikiem przy doborze materiałów dla opakowań to nie dla wszystkich gra ona tak znaczącą rolę. Niektórzy klienci cenią estetyczny wygląd szklanej butelki bardziej niż odporność na zniszczenia jej plastikowego odpowiednika. Warto uwzględnić ten fakt przy projektowaniu opakowania i postawić nie tylko na trwałość, ale również na wygląd.
Producenci stosują również niektóre chwyty marketingowe, mające za zadanie przyciągnąć uwagę klienta. W tym celu wykorzystują jaskrawe czy fluorescencyjne farby.
Ciekawym sposobem pozyskania klienta jest również gra z jego zmysłami, zwłaszcza dotyku i węchu. Coraz częściej producenci wykorzystują oryginalne rodzaje powierzchni, jak wypukłe, wklęsłe, matowe i inne wstawki na opakowaniach. Stosuje się również zapachy w mikrokapsułkach, które ulatniają się w najbardziej odpowiednim momencie.
Kij ma dwa końce
Nie ma jednoznacznej recepty na to, jakie powinno być idealne opakowanie i które z nich podbije serca klientów, bo Ci są różni. Każdy producent powinien początkowo określić grupę docelową swoich wyrobów i dopiero wtedy zastanowić się nad rodzajem opakowania.
Umiejętnym doborem opakowań można zjednać klientów, a nieumiejętnym odstraszyć. Dla produktów ekologicznych opakowania plastikowe to niezbyt trafiony pomysł. Wykonane być powinny z produktów naturalnych, jak papier, len czy karton. Łatwo zauważyć, że gama kolorystyczna takich artykułów jest również niewyszukana. Na ogół jest to zieleń, szarość lub różne odcienie brązu i beżu, które to najbardziej kojarzą się ze środowiskiem naturalnym.
Kolory opakowań
Kolor ma w sprzedaży ogromne znaczenie. Udowodniono, że barwy wpływają w określony sposób na postrzeganie człowieka. Kolor czerwony, na przykład, silnie pobudza emocje, biały, na odwrót, uspokaja i wyraża prostotę oraz elegancję, niebieski zaś wzbudza poczucie stabilności oraz symbolizuje lojalność. Dodajmy jeszcze nietuzinkowe grafiki, które przyciągają uwagę klienta i tym samym zwiększają prawdopodobieństwo, że zostaną zauważone. Klienci nie lubią banałów i szukają tego, co się wyróżnia. Produkty, przeznaczone dla mężczyzn nie mogą znajdować się w różowym opakowaniu, a dla dzieci, na odwrót, w czarnym.
Opakowania a ekologia
Ekologiczne opakowania to już nie tylko produkt, przeznaczony dla wąskiej grupy odbiorców. Całkiem prawdopodobnie już w niedalekiej przyszłości kwestia biodegradacji dotyczyć będzie wszystkich producentów opakowań. Ma to związek z wprowadzeniem ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Producent, dbający o środowisko, to świadomy producent, czyli taki, z którym chcą mieć do czynienia zarówno współpracownicy, jak i konsumenci.
Cena opakowań
Ważnym czynnikiem w projektowaniu opakowań jest ich cena. Należy znaleźć balans między jakością, rentownością, a maksymalną kwotą, jaką jest w stanie za dane opakowanie zapłacić klient. Być może nie każdy zdaje sobie sprawę, ale na podjęcie decyzji o kupnie towaru często bezpośrednio wpływa rodzaj opakowania, dlatego warto w nie zainwestować. Ponadto opakowania zbiorcze służące do transportu jak reklamówki czy torby papierowe są doskonałym narzędziem marketingowym. Dzisiaj każdy market oferuje reklamówki z własnym nadrukiem, które kupujemy przy kasie a marki odzieżowe najczęściej pakują swoje ubrania czy buty w papierowe torby z własnym logo.
Forma, kolorystyka, nieszablonowe elementy graficzne. Opakowanie powinno zabłysnąć w tłumie, musi być inne niż te, które dla swoich produktów stosują firmy konkurencyjne. Tym samym skupia na sobie uwagę kupujących. I zdobywa ich zaufanie. Opakowanie niesie na sobie funkcję reklamy, będąc ważnym punktem strategicznym.