Różnice międzykulturowe w biznesie. Wpływ kultury na zarządzanie i prowadzenie zespołu.

Współcześnie kultura jest jednym z najczęściej poruszanych tematów w świecie biznesu. Kultura napędza zachowania ludzi, rozkręca innowacje, ulepsza obsługę klienta. Tolerowanie przez firmę różnic kulturowych jest coraz częściej równoznaczne z posiadaniem przewagi konkurencyjnej. Z roku na rok rośnie liczba pracowników z zagranicy, którzy decydują się na podjęcie pracy w Polsce. Według danych statystycznych opublikowanych przez Urząd do Spraw Cudzoziemców na stałe w Polsce przebywa ponad pół miliona pracowników zagranicznych. Zdecydowana większość tych osób pochodzi z Ukrainy[1], około 72% składanych wniosków o udzielenie zgody na osiedlenie się   w Polsce.

W poniższym artykule poruszę bardzo aktualną tematykę zarządzania zespołem międzykulturowym, a także wymienię praktyczne porady dla managerów o tym, co warto wiedzieć, aby nie doprowadzić  w firmie do fiaska biznesowego.

Zapewne wielu managerów zatrudniając pracownika z zagranicy stawia przed są pytania od czego należy zacząć? Co muszę wiedzieć? Na jakie tematy rozmawiać a jakich unikać?

Poniżej kilka “kierunkowskazów”, które mają ułatwić rozpoczęcie współpracy w pracownikiem z zagranicy.

Staraj się być na bieżąco z tym, co się dzieje w kraju Twojego pracownika

Rozmowa odnośnie aktualnych wydarzeń, śledzenie (choćby powierzchowne) wiadomości z kraju może być dobrą podstawą do zbudowania zaufania w oczach pracownika i nawiązania dobrych relacji

Zastanów się jakie komunikaty będą lepsze: bezpośrednie czy pośrednie?

Jeśli masz w swojej ekipie pracowników z takich krajów, jak Białoruś, Ukraina czy Kazachstan. Staraj się stosować bezpośrednie komunikaty. Pracownicy są przyzwyczajeni do prostolinijnych, naturalnych komunikatów. Polecenia służbowe warto komunikować swobodnie, ponieważ próba “owijania w bawełnę” może zostać potraktowana jako nieszczerość.  Poniżej załączam schemat dotyczący innych krajów, który w czytelny sposób obrazuje formę komunikacji w biznesie.  (Źródło: The Culture Map – Erin Meyer, s.39).

 

Rozmawiaj z pracownikiem na temat tradycji i kultury

Nie zapominaj poruszać tematy tradycji i kultury Państwa, z którego pochodzi. Warto o tym pamiętać w okresach świątecznych. Zwykłe pytanie “co się u Was gotuje na Wielkanoc?” albo “czy macie też tradycję pozostawienia jednego wolnego miejsca przy stole Wigilijnym?” może wywołać dużo refleksji. Dzięki temu: dowiesz się nowych informacji,  ciekawostek kulturowych, bardziej zintegrujesz się ze swoim pracownikiem, poznasz go lepiej.

Wykorzystaj znajomość innego języka przez pracownika do rozwoju całego zespołu

Jeśli masz w swojej ekipie pracownika, dla którego inny niż polski jest językiem ojczystym, to dlaczego nie wykorzystać tej okazji i nie zaproponować przeprowadzenie cotygodniowych konwersacji zespołowych.

Nie muszą być obowiązkowe, jak również nie jest konieczne określenie dokładnej tematyki. Pozwoli to nie tylko rozwinąć zespół, ale również w większym stopniu docenić pracownika z zagranicy.

Unikaj zbyt stereotypowego myślenia

Stereotyp może stanowić jedną z największych barier w komunikacji międzykulturowej. Można mówić o pozytywnych, jak i negatywnych skutkach stereotypów. Mogą one być trafne lub zupełnie nietrafne. Buduj relacje z pracownikiem zagranicznym w oparciu o własne doświadczenie, stosuj indywidualne podejście do każdego członka zespołu.

Zbadaj na ile istotne są umowy słowne

W niektórych krajach przede wszystkim to, co zostało napisane jest respektowane (np. Polska) w innych odwrotnie – umowy słowne mają duże znaczenie (np. Francja).  Warto dowiedzieć się na ile w kraju pochodzenia pracownika przestrzegane jest prawo: czy pracownicy przestrzegają przepisów, czy podejście jest raczej „luźne”.

Upewnij się jak ważna jest komunikacja nieformalna

Ile czasu z reguły poświęca się na rozmowy przy kawie? Ustal, czy w danym kraju interesy załatwia się tylko w biurze, czy też jedząc kolację w restauracji, grając golfa. Dowiedz się, czy w danym kraju łatwo się łączy pracę z życiem prywatnym. Czy koledzy z pracy stają się często bliskimi przyjaciółmi, czy spędza się wspólnie weekendy, wyjazdy, wakacje?

Warto wiedzieć, czy wyrazy pochwały/krytyka odbywa się na forum grupowym czy indywidualnie. Mniemanie, że  wszyscy lubią pochwały grupowe jest dosyć często błędne.  Podobnie może się różnić podejście do krytyki.

Podsumowanie.

W dobie aktualnego tempa rozwoju biznesu, globalizacji, zwiększonej mobilności – manager pracujący z kilkoma kulturami nie zawsze ma możliwość dogłębnie poznać każdą kulturę,  z którą współpracuje. W związku z tym potrzebuje modeli i wskazówek, które pozwolą skutecznie działać w biznesie.

Wniosek:  Aby dobrze poznać kulturę innego kraju, potrzebne są lata pracy…  Mimo to bądź świadom różnic kulturowych, akceptuj ich istnienie i szacuj „inność”! Pamiętaj, że to co jest  dla nas normą nie zawsze jest uważane gdzie indziej standardem. Warto inwestować swój czas i czas współpracowników w poszerzanie ich wiedzy o innych kulturach.

Jana Markiewicz

[1] Źródło:  RAPORT NA TEMAT OBYWATELI UKRAINY,   https://udsc.gov.pl/statystyki/ W 2018 roku  do urzędu wpłynęło 148 830 wniosków,  z czego 107 297 (72%) wniosków obywateli z Ukrainy.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

NEWSLETTER

Zapisz się już dziś do naszego newsletter'a a otrzymasz darmowy fragment książki "Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski" autorstwa Macieja Sasina!

Send this to a friend