Style pracy wg J. Hay i analizy transakcyjnej (poganiacze i motywatory)

Poznanie i zrozumienie swojego stylu pracy jest ważnym aspektem w budowie Efektywnego Systemu Pracy (ESP). Indywidualny styl pracy może rzutować na nasze relacje z innymi, ale również na jakość i efektywność pracy, dlatego tak ważne jest, aby znać swoje szanse i ograniczenia w kontekście sił wewnętrznych pchających nas do działania.

Style pracy wg Julie Hay tzw. poganiacze i motywatory. Co to są style pracy?

Są one podświadomym dążeniem do uzyskania uznania i uwagi innych osób. W naszym zachowaniu mogą przejawiać się wszystkie z nich, ale zazwyczaj przeważające są dwa. Nauczyliśmy się pracować zgodnie z nimi w kontekście relacjach z osobami ważnymi już w okresie dzieciństwa. Każdy z tych stylów ma wady i zalety. W sytuacjach stresujących style pracy ujawniają w sposób najpełniejszy.

Szkolenie Zarządzanie czasem i zespołem z wykorzystaniem metody ESP i KAIZEN

Styl pracy „Spiesz się”

Jeśli nasz styl pracy reprezentuje styl spiesz się najprawdopodobniej pracujemy szybko, realizując w jednym czasie wiele zadań, co niestety nie jest najlepszą metodą pracy. Możemy dobrze radzić sobie z  presją czasu, która działa wtedy motywująco. Ta motywacja prowadzi nas do robienia rzeczy w pośpiechu.  Posiadanie większej ilość czasu nie przyczyni się do tego, że zaczniemy pracę wcześniej, czekając do ostatniej chwili. Może to skutkować popełnianiem błędów i brakiem terminowości.

W stylu pracy spiesz się potrafimy zazwyczaj szybko myśleć, dopowiadając zdania za innych, co może być irytujące dla innych ludzi, a odbierane jako pospieszanie. Nasza mowa ciała wskazuje wtedy innym, aby się pospieszyli.  Pracując w stylu pracy spiesz się nie planujemy zbyt długich odstępów czasu pomiędzy spotkaniami, dlatego jesteśmy „wiecznie” spóźnieni, zapominając często o ważnych sprawach.

Szkolenie: Analiza Transakcyjna w zarządzaniu

Styl pracy  „Bądź doskonały”

Styl pracy bądź doskonały jest przeciwieństwem spiesz się, w tym stanie umysłu wciąż zmierzamy do perfekcji, nie pozwalając sobie na żaden błąd. Dla bądź doskonały wszystko ma być idealne. Zwracamy uwagę na szczegóły, aż do przesady. Podchodzimy do wszystkiego skrupulatnie, dążąc do doskonałości w każdym calu. Sprawdzamy wszystkie fakty, dokładnie im się przyglądając z wielu perspektyw.

Szkolenie: Skuteczna komunikacja w organizacji

Planujemy do przodu, dokładnie, zawsze mamy nawet kilka planów awaryjnych. Z terminowością nie jest jednak dobrze: poświęcamy zbyt wiele czasu na szczegóły. Tego czego najbardziej obawiamy  się w tym stanie, to fakt, że ktoś może odkryć nasze niedociągnięcia. Komunikując się z innymi, mamy tendencję do przeładowywania komunikatów, przez co źle one wpływają na odbiorcę, gmatwając i komplikując sprawy, ostrożnie dobierając słownictwo.

Jako bądź doskonały możemy mieć przekonanie, że najlepiej wszystko zrobimy sami, dlatego można mieć problem z delegowaniem. Wobec innych bywamy krytyczni, jednak to wobec siebie jesteśmy najbardziej wymagający. Można poczuć się bezwartościowym, kiedy inni bardzo źle  oceniają efekty naszej pracy. Generalnie w tym stanie sprawiamy wrażenie, jakbyśmy nigdy nie byli zadowoleni. Długo pracujemy, aby osiągnąć zamierzony efekt.

Styl pracy „Wysilaj się”

Jeśli pracujemy w stylu wysilaj się wkładamy wysiłek w entuzjastyczne wykonywane zadania na jego początku, szczególnie wtedy gdy do zrobienia jest coś zupełnie nowego. Możemy to nazwać słomianym zapałem. Jesteśmy wtedy zmotywowani i energiczni. wykazując entuzjazm przy rozwiązywaniu problemów. Możemy mieć tendencję do rozważania wielu różnych dróg, możliwości, konsekwencji. Problemem tego typu jest to, że wykazując zaangażowanie w początkowej fazie pracy, nie mamy nawyku finalizowania podjętych działań i projektów. Możemy nie mieć cierpliwości do wykonywania monotonnych zadań związanych z rutynowymi i czasochłonnymi czynnościami, które najchętniej zostawilibyśmy innym.

Inny wskaźnikiem tego, że pracujemy w stylu wysilaj się jest koncentracja na zbyt wielu aspektach, które rozciągają zadania. Z tych względów zaprogramowani na wysilaj się zaczynamy i nie kończymy tego co zaczęliśmy, zagłębiając się w pracochłonne szczegóły, które spowalniają proces pracy. Sprawia to wrażenie, jakbyśmy celowo nie chcieli odnieść sukcesu.

Styl pracy „Sprawiaj przyjemność”

Jeśli posiadamy ten typ motywacji świetnie pracujemy w zespole, zapewniając harmonię i dbając o dobrą atmosferę. Zachęcamy innych do współudziału i komunikowania swojego zdania. Lubimy przebywać z innymi ludźmi i szczerze okazujemy im swoje zainteresowanie. Unikamy sprawiania przykrości innym, nawet wtedy kiedy, nie zgadzamy się z ich opiniami. Wypowiadając się zachowawczo, dopuszczamy możliwość  wycofania się z opinii, jeśli nie spodobają się innym. Dlatego postrzegani jesteśmy jako osoby  mało pewne siebie i nieasertywne. Można poznać to po tym, że dążymy do sprawiania przyjemności innymi, nawet bez pytania, czy inni tego potrzebują.

Domyślamy się czego potrzebują inni i staramy się im to dać. Posługujemy się w intuicją i umiejętnością odczytywania mowy ciała. Może to skutkować nieporozumieniami i błędami komunikacyjnymi.

Styl pracy „Bądź silny”

Jako osoba o motywacji bądź silny działamy sprawnie nawet pod silną presją. Majmy energię pozwalającą radzić sobie w wyjątkowo trudnych okolicznościach. Mając dużą odporność na stres – nawet w obliczu poważnych kryzysów, potrafimy zachować zimną krew. Problemy osobiste załatwiamy bez wpływu emocji. „Przykre” decyzje możemy podejmować bez poczucia winy, za ich skutki wobec innych osób, co inne osoby mogą odbierać jako bezwzględność. Mamy silne poczucie obowiązku, co sprawia że możemy pracować długo i bez przerwy (nawet robiąc zadania nieprzyjemne i monotonne).

Jako menedżerowie możemy być stanowczy, ale sprawiedliwi, dając bezpośrednie informacje zwrotne – tak pozytywne jak i negatywne. Nie do końca jednak potrafimy przyznawać się do swoich słabości (nawet niepowodzeń). Kamuflujemy nadmiar pracy, ukrywając go przed innymi. Nie potrafimy prosić o pomoc, uznając że sami sobie poradzimy. Może to wynikać z głębokiej obawy przed odrzuceniem. Bywamy bardzo krytyczni co do własnych wad. Inni ludzie mogą się czuć przy nas nieswojo, ponieważ nie mamy tendencji do okazywania emocji i nie wiedzą, co naprawdę czujemy. Możemy być postrzegani jako gruboskórni.

Tekst jest fragmentem książki:

fragment-zarzadzac-soba-w-czasie-maciej-sasin

Maciej Sasin
trener, coach, konsultant rozwoju organizacji
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.

W celu zapoznania się z naszą ofertą, zapraszamy Państwa do kontaktu telefonicznego lub klikając na poniższy formularz zgłoszeniowy:

lub

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!

NEWSLETTER

Zapisz się już dziś do naszego newsletter'a a otrzymasz darmowy fragment książki "Skuteczna sprzedaż. Model, który zwiększy Twoje zyski" autorstwa Macieja Sasina!

Send this to a friend