Prezentację (autoprezentację) nie musimy postrzegać tradycyjnie, przez pryzmat prelegenta, sali wykładowej, rzutnika i slajdów. Może to być wystąpienie publiczne, sprzedaż produktu, rozmowa kwalifikacyjna, randka czy chociażby pierwszy dzień w pracy. W każdym z powyższych obszarów musimy się odpowiednio zaprezentować i sprzedać, obudzić lub dotrzeć do potrzeb odbiorców oraz właściwie dostosować komunikat.
Jaka jest rola (auto)prezentacji w życiu codziennym?
We wszystkich z wyżej wymienionych sytuacjach jesteśmy oceniani przez inne osoby. Sposób w jaki wywieramy wrażenie na odbiorcach możemy nazwać autoprezentacją. Od pozytywnego przyjęcia naszego przekazu często zależy los dalej podejmowanych przez nas działań i relacji. Dlatego rola autoprezentacji jest niezwykle istotna, nie tylko w życiu osobistym, ale także biznesowym. Pamiętajmy, że usług bądź produktów naszej firmy nie sprzedajmy tylko na sali konferencyjnej, ale również poza nią. Dobry sprzedawca, przekonany do swojego produktu będzie promował swoją firmę, nie tylko na oficjalnych spotkaniach, ale również poza nimi, co często charakteryzuje się o wiele większą skutecznością.
Jaki jest cel prezentacji?
Celem prezentacji powinno być skuteczne przekonanie do produktu, myśli, idei, własnej osoby, oraz wywarcie pozytywnego wrażenia na audytorium. Cel ten możemy osiągnąć dzięki budowie prezentacji wokół jednej myśli. Jest to jedna z ważniejszych wskazówek. Pamiętajmy, że pozostając przy tradycyjnych formach wykładowo-rzutnikowych interlokutorzy zapamiętają nie więcej niż 10% przedstawianego materiału.
Szkolenie: Strategia planowania wystąpień publicznych PRO SPEECH TOOLS
Jak działa umysł w trakcie prezentacji? Zasada głównej myśli
Większość z nas zachowuje w pamięci to, co jest na początku oraz to, co jest na końcu zgodnie z zasadą efektu pierwszeństwa i świeżości. W międzyczasie nasz mózg zazwyczaj odpływa i znajduje się daleko poza miejscem wystąpienia… dlatego nie koncentrując przekazu wokół głównej myśli, którą chcemy przekazać słuchaczom narażamy się na „zapomnienie”. Pewnie wielu z nas niejednokrotnie słuchało prezentacji, w której ogrom faktów i informacji przytłaczał nas i w efekcie nic z nich nie zapamiętywaliśmy. Dla mnie większość takich prezentacji kojarzy się z długimi i monotonnymi wykładami, podczas studiów. Kreowanie prezentacji wokół jednej myśli umożliwia na zachowanie spójności w często zdarzającym się potoku myśli i slajdów. Zasada głównej myśli działa również wtedy, kiedy mówimy coś kontrowersyjnego, z czym słuchacz się nie zgadza, aczkolwiek to zapamięta – co stanowi już połowę sukcesu.
Jakie techniki prezentacji są skuteczne?
Każda technika prezentacji może być skuteczna, jeśli jest zastosowana w odpowiednim kontekście. Jednak, musimy pamiętać o tym by właściwie dostosować przekaz do naszych odbiorców – powinniśmy uwzględniać różne style uczenia się (zapamiętywania) naszych słuchaczy, wśród których możemy wymienić: pragmatyka, myśliciela, teoretyka i działacza. Miejmy na uwadze również fakt, iż ludzie inaczej odbierają bodźce przekazywane z zewnątrz.
Oddziaływanie na zmysły w trakcie prezentacji
Nasz słuchacz może być wzrokowcem, słuchowcem lub kinestetykiem. Budowany przez nas przekaz powinien być odpowiednio dostosowany tak, aby treści dotarły do każdego z odbiorców. Dlatego podczas naszej prezentacji powinniśmy łączyć różne techniki przekazu: tekst na slajdach, obrazy, filmy, muzyka, doświadczenia w postaci scenek, metafory, odwoływanie się do pamięci i refleksji odbiorców poprzez zadawanie im prowokujących pytań. Nie zapominajmy o interaktywności w przekazie, starajmy się mieć kontakt z publicznością.
Na czym polega sztuka prezentacji? Co sprawia, że wystąpienia publiczne stają się efektywne?
Na skuteczność wystąpień publicznych składa się wiele elementów. Możemy napisać o wspomnianej już zasadzie budowy prezentacji wokół głównej myśli oraz dostosowaniu przekazu do różnych odbiorców (zróżnicowane style uczenia się). W tym celu starajmy się wykorzystywać środki audiowizualne (filmy, muzyka), a także kinestetyczne (np. poruszanie się po sali). Bardzo istotna jest również mowa werbalna i niewerbalna – nasza postawa, gestykulacja, mimika, ton głosu.
Czytaj także Storytelling; opowieść o Twojej marce
Mowa ciała w procesie prezentacji – łatwo powiedzieć trudniej zrobić
Powinniśmy pamiętać o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego i werbalnego ze słuchaczami, umiejętnym poruszaniu się, wyprostowanej sylwetce i postawie. Używajmy naturalnej gestykulacji, poruszajmy całą ręką, a nie samą dłonią. Nie chowajmy dłoni z tyłu pleców, bądź w kieszeniach. Zapomnijmy o notatkach oraz szperaniu w kartkach – tracimy wtedy kontakt werbalny i wzrokowy z naszymi interlokutorami. Ważny jest ton głosu – unikajmy monotonii, zmieniajmy tempo, głośność, intonację, eliminujmy niepotrzebne przerywniki („mhm”, „ok”, „tak”, „yyyy”, „nie”). Doskonalmy nasz język. Uśmiechajmy się!
Chcesz rozwijać swoje kompetencje?
Jak zacząć prezentację?
Pamiętajmy o początku! Bardzo ważne jest, aby właściwie rozpocząć prezentacje, stworzyć przyjemną i swobodną atmosferę, przedstawić temat i cel prezentacji, można posłużyć się anegdotami i metaforami. Umiejętność stosowania metafor w komunikacji, umożliwia nam kierowanie przekazu do świadomego oraz nieświadomego umysłu odbiorcy. Zaintrygujmy słuchaczy, zadając im kilka prowokujących i inspirujących pytań. Pamiętajmy o cyklu energetycznym grupy, zarządzajmy miłe przerywniki, wprowadzajmy momenty odpoczynku, dygresje, dowcipy oraz ćwiczenia relaksacyjne. Stwórz własną kolekcję opowiadań, żartów, analogii, po które będziesz mógł sięgać w zależności od potrzeb.
Szkolenie: Strategia planowania wystąpień publicznych PRO SPEECH TOOLS
Jak osiągnąć sukces w prezentacji?
Jak to osiągnąć? Ćwiczeniem, ćwiczeniem i jeszcze raz ćwiczeniem: nagrywajmy się na kamerę, dyktafon, poprośmy rodzinę, znajomych by nas obserwowali i udzielali informacji zwrotnej. Można zapisać się do klubu Toastmasters, wziąć udział w szkoleniu o tej tematyce lub coachingu indywidualnym.
W celu szerszego zapoznania się z naszą ofertą, zapraszamy Państwa do kontaktu telefonicznego lub klikając na poniższy formularz zgłoszeniowy:
lub
Wojciech Śląski
koordynator projektów rozwojowych
Akademia Rozwoju Kompetencji
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.