Obecność w internecie wymaga dużego zaangażowania ze strony świadomego przedsiębiorcy. Oprócz atrakcyjnego i interesującego przekazu, liczy się przede wszystkim sumienność oraz regularna aktywność w docieraniu do potencjalnego klienta. Każda zamieszczona informacja powinna być przemyślana, ponieważ swoją formą, jak i treścią reprezentuje działania organizacji.
Wiele prawdy jest w stwierdzeniu “w internecie nic nie znika”. Wyszukiwarki oraz portale internetowe automatycznie indeksują pozostawiony przez nas ślad w postaci zdjęć, komentarzy, postów czy artykułów.
Informacje w sieci, szczególnie w mediach społecznościowych, przemykają nadzwyczajnie szybko. Błędnie podjęte decyzje lub tzw “fake news” rzutują niemal natychmiastowo na opinie o firmie. Z drugiej strony cierpliwa i systematyczna praca nad obecnością w sieci przynosi fantastyczne efekty.
Poniżej zamieszczam podstawowe elementy działalności w internecie, na które powinien zwrócić uwagę każdy przedsiębiorca. Jeśli chcesz by Twoja firma wzbudzała zainteresowanie klienta, poruszającego się po internecie, nie wahaj się i skorzystaj z tych wskazówek.
Informacje na ten temat są niezwykle rozległe, dlatego zdecydowałam podzielić artykuł na dwie części, które zostaną udostępnione na naszej stronie:
1. Prezentacja firmy w sieci.
Strategie e-marketingowe osiągają coraz wyższy poziom. Promowanie firmy na darmowych portalach ogłoszeniowych to przeżytek. Dobrze zaprojektowana strona internetowa, aktywność w mediach społecznościowych to standard, który powinna spełniać każda firma.
Tworząc lub zlecając komuś zaprojektowanie strony internetowej warto zwrócić uwagę na to, by była przejrzysta i estetyczna. Spójny, graficzny układ pozwala na łatwiejsze przyswajanie treści i staje się bardziej przyjazny dla użytkownika (tzw. user-friendly). Informacje, jakie napotka użytkownik tuż po wyświetleniu witryny powinny być krótkie i esencjonalne, z możliwością dotarcia do dłuższego tekstu dla bardziej dociekliwych.
Decydując się na stworzenie strony internetowej Twojej firmy zadbaj o to, by była responsywna. Strona responsywna, to taka, której format jest przystosowany do swobodnego odczytywania na urządzeniach mobilnych (np. smartfon czy tablet). Niemal wszyscy użytkownicy internetu, włącznie z pokoleniem Y (a w szczególności Z) korzysta z urządzeń mobilnych. Oferty przeglądane są w mieście, drodze do pracy, podczas przerwy na kawę lub w trakcie powrotu do domu. Jeśli twoja strona nie prezentuje się w sposób atrakcyjny i nie będzie wygodna w obsłudze, w ciągu ułamku sekund zostaniesz zignorowany jednym kliknięciem. Strony responsywne są polecane również z perspektywy pozycjonowania. W wynikach wyszukiwania na zapytania użytkowników Google plusuje przede wszystkim stronom, które są responsywne.
Możesz sprawdzić to przy pomocy: rwdtest.pl lub narzędzia Search Console Google. Google Search Console podpowiada co powinieneś poprawić i udoskonalić na stronie.
2. Kanały dotarcia klienta i komunikacja marki.
Internet służy nawiązywaniu relacji oraz budowaniu lojalności klienta. Nawiązywanie kontaktu opiera się na dobraniu odpowiednich kanałów dotarcia do grupy docelowej, wzbudzających zainteresowanie komunikatach oraz odpowiedzi na komentarze i opinie użytkowników.
Dotarcie do klienta powinno się wiązać z przyciąganiem jego uwagi, która na co dzień jest rozproszona wieloma bodźcami. Jest to spore wyzwanie, z uwagi na coraz większą świadomość konkurencyjnych marek, które dbałość o dobrą prezentację swojej firmy w sieci traktują już jako priorytet, cały czas udoskonalając formę przedstawiania oferty.
Klienci chętniej pozostają tam, gdzie treść najlepiej odpowiada na ich potrzeby, wymagania czy problemy. Liczą się szybkie porady, rozwiązania i wskazówki. Muszę przyznać, że łatwa dostępność do informacji powoduje coraz większe oczekiwania i niecierpliwość użytkowników sieci. Stąd firmy utrzymujące duży poziom aktywności nie powinny schodzić poniżej oczekiwań. Twoja marka powinna być obecna tam, gdzie jest pojawia się potencjalny klient lub docierać do niego z pomocą efektywnych urządzeń personalizowania reklam takich jak Google Adwords lub Facebook Ads.
Oferta na stronie internetowej
Przedstawiona w sposób przejrzysty, podkreślająca najważniejsze, najbardziej wartościowe elementy dla klienta, jest pretekstem do szybkiego kontaktu w razie potrzeby. Pokaż walory swojego produktu, jego wyjątkowość odwołując się do potrzeb klienta. Zadaj sobie kilka ważnych pytań i wyraź je w postaci oferty:
Dlaczego miałby skorzystać akurat z twojej usługi?
Co uzyska, jeśli zakupi twój produkt (wartość dodana)?
Do jakiej wartości odwołuje się twój produkt?
Artykuły oraz publikacje na stronie internetowej firmy
Wartościowe, merytoryczne artykuły są bardzo cenione zarówno przez użytkowników, jak również przez wyszukiwarkę Google. Pisz artykuły w temacie twojej branży, poruszające kwestie dotyczące użytkowania twoich produktów i usług, biorąc pod uwagę kluczowe pytania, które klient może wpisać w wyszukiwarce. Dziel się wiedzą oraz poradami, a zdobędziesz uznanie swoich odbiorców.
Aktywność firmy w social media
Decydując się na korzystanie z mediów społecznościowych zwróć uwagę na wymagania graficzne oraz tekstowe, jakie posiada każdy z tych portali. Przykładowo: na Instagramie doceniane są ładne zdjęcia oraz odpowiednie hashtagi (np. #lubięczytać #szkolenia i inne dopasowane do oferty). Facebook jest na ogół platformą rozrywkową z określonymi, często aktualizowanymi zmianami, które warto śledzić – firmy wykorzystują tzw. fanpage do promocji swoich usług. LinkedIn to portal networkingowy, gdzie trzeba się wykazać profesjonalizmem i wiedzą ekspercką. Tekst na Twitterze są ograniczony do 140 znaków. Na Youtube możesz zamieszczać filmy oraz relacje z działań lub wydarzeń organizowanych przez Twoją firmę.
Firma powinna opracować plan aktywności oraz formy przedstawienia swojej działalności na określonych kanałach social media. Zdobądź wiedzę o tym, co lubią czytać osoby z kręgu Twoich zainteresowań. Zadbaj by wizualny przekaz był interesujący i wzbudzał reakcję użytkowników.
Cyklicznie wysyłany newsletter
Informuj o promocjach, nowych wydarzeniach, produktach lub opisuj aktualne działania firmy. Treści wysyłane newsletterem powinny być krótkie i ciekawe. Nie bądź zbyt nachalny i nie rozsyłaj maili zbyt często gdyż możesz zostać posądzony o spamowanie. Twoi użytkownicy natychmiast zrezygnują z subskrypcji jeśli będziesz zbyt natarczywy. Do wysyłki mailingu możesz wykorzystać systemy takie jak: GetResponse, MailChip lub Freshmail. Pamiętaj o zarejestrowaniu posiadanej listy subskrybentów.
Podejmowanie współpracy z innymi stronami
Jeśli chcesz zwiększyć zasięg promocyjnych działań, nawiąż współpracę z portalami, które są zainteresowane tematami, związanymi z Twoją branżą. Pisz dla nich artykuły, udzielaj wywiadów, wypowiadaj się w kwestiach, dotyczących twojej dziedziny by wzbudzić zaufanie i przyciągnąć czytelników do swoich usług.
Wsparcie firm zewnętrznych lub blogerów
Jeśli nie posiadasz przestrzeni czasowej na zadbanie o dobre, interesujące materiały na Twojej stronie skorzystaj z pomocy agencji marketingowych lub blogerów. Takie usługi niestety mogą kosztować cię więcej, jednak firmy oraz freelancerzy będą wspierać cię w dążeniu do jak największej rozpoznawalności w Internecie. Firma może się skupić na innych działaniach sprzedażowych.
Podsumowanie
Następna część artykułu poświęconego wizerunkowi firmy w sieci pojawi się już niedługo. Będę poruszać tematy opinii, rekomendacji oraz reakcji na sytuacje kryzysowe. Zachęcam do obserwowania naszych mediów społecznościowych, gdzie informujemy na bieżąco o nowych artykułach.
Jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia w tym zakresie – skontaktuj się z naszymi konsultantami. Znajdziemy rozwiązanie dla Twojej firmy.
Zadzwoń do nas: +48 61 646 04 97
lub wyślij zapytanie na: ark@ark-doradztwo.pl
Magdalena Tyl
Specjalista ds. szkoleń i marketingu
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk za zgodą autora.