Analiza transakcyjna jest koncepcją psychologiczną stworzoną przez Erica Berne’a w latach 60 XX wieku. Zajmuje się kształtowaniem osobowości człowieka, jak i jego relacji z ludźmi. Ma szerokie zastosowanie w biznesie, ponieważ jedną z przyczyn niepowodzeń przedsiębiorstw są niewłaściwe relacje interpersonalne. Kłopoty w komunikacji, budowaniu właściwych relacji między pracownikami i szefami, rozwiązywaniu konfliktów mogą się pojawić w każdej firmie. Dlatego analiza transakcyjna może dostarczyć skutecznych rozwiązań problemów związanych z mechanizmami funkcjonowania człowieka i organizacji.
Przykładowy program szkolenia:
- Analiza transakcyjna: wstęp, zastosowanie, korzyści w zarządzaniu pracownikami – autoanaliza.
- Stany JA według analizy transakcyjnej: źródła indywidualnego sposobu budowania relacji z pracownikami.
- Stany Ja i wzorce relacji, które managerowie tworzą z pracownikami
- Komunikacja wg analizy transakcyjnej:
-Rodzic – odpowiedzialny za zasady i normy, sposób komunikowania się
-Dorosły – odpowiedzialny za podejmowanie decyzji i racjonalność
-Dziecko – kreatywność, spontaniczność, bunt, emocje (pozytywne i negatywne)
- Typy transakcji:
-komplementarna,
-skrzyżowana,
-ukryta,
-symbiotyczna
- Trójkąt dramatyczny i gry psychologiczne w organizacji:
- Co to jest trójkąt dramatyczny i jego zastosowanie w zarządzaniu zespołem
- Role w trójkącie dramatycznym: prześladowca, ratownik, ofiara
- Przykładowe gry: „Tu cię mam…”, „Moje lepsze/gorsze”, „Zobacz co przez ciebie zrobiłem”, „Tak, ale…”; „Ja tylko chciałem ci pomóc”,
- Style pracy wg analizy transakcyjnej
- Motywacja do pracy – uczestnicy wypełnią kwestionariusz samooceny swojego stylu pracy
- Omówienie stylów pracy: staraj się, bądź doskonały, wysilaj się, bądź silny, spiesz się
- Skuteczna współpraca i komunikacja z osobami o różnych stylach pracy i różnych motywatorach
Cele szkolenia:
- Wprowadzenie do analizy transakcyjnej w zarządzaniu pracownikami
- Zainspirowanie uczestników do wykorzystania zasad analizy transakcyjnej do budowania relacji opartych na efektywnej komunikacji i budowaniu wartościowych relacji z manager pracownik
- Zwiększenie samoświadomości w swoim stylu zarządzania, komunikacji i pracy
Korzyści dla firmy:
- Ograniczanie występowania sytuacji konfliktowych
- Skuteczna komunikacja w firmie
- Poprawienie kultury funkcjonowania organizacji
Korzyści dla pracownika:
- Zwiększenie motywacji do pracy tak managera jak i pracowników
- Budowanie otwartych relacji w zespole, opartych na realizacji celów firmy i pracowników
- Poprawienie efektywności pracy zespołu
Do kogo skierowane jest szkolenie:
- do managerów średniego i wyższego szczebla
- do właścicieli firm
- do nowych managerów
Czytaj więcej o AT: Analiza Transakcyjna w zarządzaniu Problemy komunikacyjne w pracy – gry psychologiczne Style komunikacji pracownika i managera w pracy wg analizy transakcyjnej
Ciekawy? Pomożemy zwiększyć wiedzę o skutecznej komunikacji w Twojej firmie:
Zapoznaj się z naszą koncepcją doradztwa biznesowego:
Zrób przegląd firmy:
lub