Co się stanie, gdy połowa twojego zespołu przestanie angażować się w pracę? Wyobraź sobie, że 50% osób z zespołu, w którym pracujesz, traci chęć do działania. Choć może się wydawać, że to sytuacja z kategorii horroru lub dramatu, to jednak ma ona dużo wspólnego z rzeczywistością. Niedawne badania przeprowadzone przez firmę McKinsey wykazały, że ponad połowa ankietowanych pracowników czuje się stosunkowo niezadowolona ze swojej pracy. Konsekwencją tego zjawiska może być spadek zaangażowania i efektywności pracy, a co za tym idzie wzrost kosztów i rotacji pracowników.
Szukasz kompleksowej wiedzy na temat zaangażowania pracowników, zobacz tutaj
Archetypy zaangażowania pracowników i ich rozkład w organizacji
Gwiazdy w rozkwicie
To osoby z najwyższym poziomem zaangażowania i satysfakcji, które według McKinsey obejmują około 4% pracowników. Utrzymują one wysoki poziom dobrego samopoczucia i wydajności, a także wywierają pozytywny wpływ na zespoły, w których działają. To, co stanowi największe zagrożenie tej grupy pracowników, to wysokie ryzyko wypalenia zawodowego lub pracoholizmem, wynikające z obciążenia pracą.
Niezawodni i zaangażowani
Statystycznie jest to najliczniejsza grupa pracowników i obejmuje około 38% osób w firmie. To pracownicy zaangażowani, na których można liczyć w codziennych wyzwaniach. Dokładają oni wszelkich starań, aby zadania, za które są odpowiedzialni, były wykonane dobrze i na czas. Firmy mogą wspierać zaangażowanie tej grupy pracowników poprzez dbanie o employee experience oraz kulturę pracy.
Podwójni agenci
Mniej więcej 5% pracowników to osoby, które w organizacji wypełniają więcej niż jedną rolę i łączą (często bez świadomości pracodawcy) kilka stanowisk naraz. Trudno określić ich zaangażowanie, ponieważ może być rozproszone po całym spektrum satysfakcji. To, jak bardzo czują się zmotywowani do pracy, może zależeć od tego, jaki jest konkretny powód ich podwójnego stylu działania.
Lekko wycofani
Do druga, najliczniejsza grupa pracowników, która może obejmować nawet 32% osób zatrudnionych w organizacji. Ich poziom zaangażowania i efektywności jest poniżej średniej. Często odczuwają oni brak zadowolenia i satysfakcji ze swojej pracy. Nawet gdy wypełniają swoje zobowiązania stanowiskowe, to brakuje im proaktywności i motywacji do działania i ulepszania swojej pracy.
Zaburzacze
Z kolei 11% pracowników to grupa, która nie tylko cechuje się niskim poziomem zaangażowania i satysfakcji, ale także wywiera negatywny wpływ na swoich współpracowników. To osoby, które zakłócają kulturę oraz współodpowiedzialność w zespołach. Konsekwencje ich postawy mogą przelewać się na innych pracowników i mieć dalekosiężne konsekwencje.
Rezygnanci
Ostatnia grupa, która znajduje się na dolnej skali zaangażowania to tzw. quittersi, czyli osoby, które w pewnym sensie są już jedną nogą poza organizacją. Moją oni obejmować około 10% pracowników. Są oni najmniej zmotywowani i zadowoleni ze swojej pracy, stanowiska lub firmy. Co ważne! Nie zawsze jest to jednoznaczne z niskimi wynikami, natomiast na pewno przyczyni się do rotacji i utraty cennego know how.
Jak możesz wykorzystać powyższe archetypy
W artykule przedstawiliśmy sześć archetypów motywacji i satysfakcji pracowników w organizacjach. Badania McKinsey ukazują różnorodność poziomu zaangażowania, począwszy od „Gwiazd w rozkwicie”, które utrzymują wysoki poziom zaangażowania, po „Rezygnantów”, którzy są bardzo blisko podjęcia decyzji o odejściu z organizacji. Zidentyfikowanie tych archetypów może pomóc przedsiębiorstwom w zrozumieniu i poprawie efektywności pracy oraz zmniejszeniu rotacji pracowników. Kluczem jest świadomość potrzeb różnych grup pracowników oraz dostosowanie strategii zarządzania do profilu zatrudnionych w firmie osób.